· Skargi i wnioski można składać w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą.
· Skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.
· Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
· Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących,
a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
· Jeżeli z treści skargi lub wniosku nie można należycie ustalić ich przedmiotu, wzywa się wnoszącego skargę lub wniosek do złożenia, w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania wezwania, wyjaśnienia lub uzupełnienia, z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania.
· Jeżeli przepisy szczególne nie określają innych organów właściwych do rozpatrywania skarg, jest organem właściwym do rozpatrzenia skargi dotyczącej zadań lub działalności:
1) rady gminy, rady powiatu i sejmiku województwa - wojewoda,
a w zakresie spraw finansowych - regionalna izba obrachunkowa,
2) wójta, w sprawach należących do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej - wojewoda,
3) wójta i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
z wyjątkiem spraw określonych w pkt 2 - rada gminy,
4) zarządu powiatu oraz starosty, a także kierowników powiatowych służb, inspekcji, straży i innych jednostek organizacyjnych,
z wyjątkiem spraw określonych w pkt 2 - rada powiatu,
5) zarządu i marszałka województwa, z wyjątkiem spraw określonych
w pkt 2 - sejmik województwa,
6) wojewody w sprawach podlegających rozpatrzeniu według kodeksu - właściwy minister, a w innych sprawach - Prezes Rady Ministrów,
7) innego organu administracji rządowej, organu przedsiębiorstwa państwowego lub innej państwowej jednostki organizacyjnej - organ wyższego stopnia lub sprawujący bezpośredni nadzór.
· Nikt nie może być narażony na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu złożenia skargi lub wniosku albo z powodu dostarczenia materiału do publikacji o znamionach skargi lub wniosku, jeżeli działał w granicach prawem dozwolonych.
Uwaga! Jeżeli organ, który otrzymał skargę lub wniosek, a nie jest właściwy do jej (jego) rozpatrzenia, przekazuje dokument niezwłocznie (nie później niż w terminie siedmiu dni), właściwemu organowi, zawiadamiając równocześnie o tym skarżącego (lub wnioskodawcę), albo wskazuje mu właściwy organ do złożenia skargi (wniosku).
Burmistrz Miasta i Gminy Ostrzeszów, a w razie jego nieobecności Zastępca lub wyznaczony urzędnik (stanowisko kierownicze) przyjmuje w sprawach skarg i wniosków we poniedziałki w godz. 1500 – 1600 (należy umówić spotkanie na określoną godzinę telefonicznie za pośrednictwem sekretariatu Burmistrza - tel.: 62/ 732 06 70).