Ostrzeszów , 2 marca 2006r.
Sprawozdanie roczne z wykonania
budżetu miasta i gminy Ostrzeszów za 2006 rok
Budżet miasta i gminy Ostrzeszów za 2006 rok uchwalony został Uchwałą Nr XXXI/263/2005 Rady Miejskiej Ostrzeszów z dnia 29 grudnia 2005 roku.
W ciągu 2006 roku dokonano w budżecie następujących zmian:
I. Uchwałą Nr XXXIII/272/2006 Rady Miejskiej Ostrzeszów z dnia 30 marca 2006 roku w sprawie : zmian w budżecie miasta i gminy Ostrzeszów w 2006 roku.
Zmiany w / w wynikały z:
- Otrzymania z Ministerstwa Finansów ostatecznych kwot subwencji na 2006 rok. Subwencja oświatowa dla gminy Ostrzeszów została zwiększona w stosunku do projektu budżetu państwa na 2006 rok o kwotę 244.358 zł.
- Otrzymania od Wojewody Wielkopolskiego :
a / kwoty 16.484 zł. z przeznaczeniem na dofinansowanie świadczeń systemu pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym,
b / kwoty 20.300 zł. z przeznaczeniem na utrzymanie Środowiskowego Domu Samopomocy,
- Zmniejszenia przez Wojewodę Wielkopolskiego o kwotę 285.800 zł. dotacji na świadczenia rodzinne , zaliczkę alimentacyjną oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego.
- Koniecznością zabezpieczenia w budżecie kwoty 140.000 zł. na „Przebudowę skrzyżowania dróg wojewódzkich Nr 144, 449 i drogi powiatowej wraz z budową sygnalizacji świetlnej w Ostrzeszowie”.
- Konieczności dokonania zmian w „Wydatkach na Wieloletni Program Inwestycyjny Miasta i Gminy Ostrzeszów”, związanego z ogłoszeniem przez Urząd Marszałkowski w Poznaniu konkursu na dofinansowanie projektów w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.
II. Uchwałą Nr XXXV/287/2006 Rady Miejskiej Ostrzeszów z dnia 25.05.2006 r. w sprawie: zmian w budżecie miasta i gminy Ostrzeszów w 2006 roku.
Zmiany w / w wynikały z:
1. Otrzymania od Wojewody Wielkopolskiego :
a/ kwoty 43.061 zł. z przeznaczeniem na dofinansowanie świadczeń systemu pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym
b/ kwoty 2.400 zł. z przeznaczeniem na utrzymanie Środowiskowego Domu Samopomocy,
c / kwoty 27.000 zł. z przeznaczeniem na utrzymanie Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej ,
d / kwoty 65.905 zł. z przeznaczeniem na dofinansowanie realizacji Programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”, ustanowionego ustawą z dnia 29 grudnia 2005 r. o ustanowieniu programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”
2. Otrzymania z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych w Poznaniu zgodnie z podpisanym porozumieniem kwoty 50.250 zł. na budowę drogi w Siedlikowie.
3. Otrzymania z Urzędu Marszałkowskiego kwoty 25.000 zł. na nakładkę bitumiczną na drodze Korpysy – Rudniki.
III. Uchwałą Nr XXXVII/311/2006 Rady Miejskiej Ostrzeszów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie : zmian w budżecie miasta i gminy Ostrzeszów w 2006 roku.
Zmiany w /w wynikały z:
1. Otrzymania od Wojewody Wielkopolskiego:
a / kwoty 32.949 zł. z przeznaczeniem na dofinansowanie wypłat zasiłków okresowych w
części gwarantowanej z budżetu państwa.
c / kwoty 7.783 zł. z przeznaczeniem na sfinansowanie wyprawki szkolnej obejmującej
podręczniki szkolne o wartości do 100 zł. – dla uczniów podejmujących naukę w klasach
pierwszych szkół podstawowych w roku szkolnym 2006/2007
IV. Uchwałą Nr XXXVIII/315/2006 Rady Miejskiej Ostrzeszów z dnia 21 września 2006 r. w sprawie: zmian w budżecie miasta i gminy Ostrzeszów w 2006 roku.
Zmiany w w / w Uchwale wynikają z :
1. Otrzymania od Wojewody Wielkopolskiego :
a / kwoty 77.684 zł. z przeznaczeniem na dofinansowanie realizacji Programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”, ustanowionego ustawą z dnia 29 grudnia 2005 r. o ustanowieniu programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”,
b / kwoty 2.075 zł. z przeznaczeniem na sfinansowanie wyprawki szkolnej obejmującej podręczniki szkolne o wartości 100 zł. – dla uczniów podejmujących naukę w klasach pierwszych szkół podstawowych w roku szkolnym 2006/2007 (druga transza)
c / kwoty 21.400 zł. z przeznaczeniem na wypłatę zasiłków stałych
d / kwoty 18.000 zł. z przeznaczeniem na opłacenie specjalistycznych usług opiekuńczych, realizowanych zgodnie z ustawą o ochronie zdrowia psychicznego
e / kwoty 10.500 zł. z przeznaczeniem na dofinansowanie pracodawcom kosztów przygotowania zawodowego młodocianych pracowników
f / kwoty 76.674 zł. dotacji celowej z przeznaczeniem na Priorytet 3 Rozwój lokalny. Działanie 3.1 Obszary wiejskie. Priorytet: Budowa drogi gminnej Pustkowie – Królewskie – Rogaszyce, Nr Z/2.30/III/3.1/283/04 Środki przekazane w dniu 23 sierpnia 2006 r. Inwestycja wykonana w I półroczu 2005
2. Zmniejszenia przez Wojewodę Wielkopolskiego dotacji o kwotę 4.200 zł. z przeznaczeniem na składki na ubezpieczenie zdrowotne.
3. Uwzględnienia wniosku Ośrodka Sportu i Rekreacji w Ostrzeszowie o zwiększenie kwoty dotacji dla Ośrodka o kwotę 13.000 zł. z przeznaczeniem na wykonanie dodatkowych zadań dla utrzymania czystości wody na kąpielisku Ośrodka i remont dachu.
4. Uwzględnienia wniosku Ostrzeszowskiego Centrum Kultury o zwiększenie kwoty dotacji dla OCK o kwotę 5.000 zł. z przeznaczeniem na zatrudnienie w Muzeum Regionalnym osoby ze znajomością języka norweskiego.
5. Uwzględnienia wniosku Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ostrzeszowie o zwiększenie dotacji w kwocie 100.000 zł. z przeznaczeniem na pokrycie niedoborów środków w usługach opiekuńczych z uwagi na rosnące koszty pobytu osób w domach pomocy społecznej, wzrost nakładów na zasiłki wypłacone w związku z trudnymi warunkami atmosferycznym w czasie ostatniej zimy.
6. Otrzymania w dniu 23 sierpnia 2006 r. kwoty 569.657 zł. ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na „Budowę drogi gminnej Pustkowie- Królewskie- Rogaszyce” Nr Z/2.30/III/3.1/283/04 Inwestycja wykonana w I półroczu 2005
V. Uchwałą Nr III/18/2006 Rady Miejskiej Ostrzeszów z dnia 28 grudnia 2006 r. w sprawie: zmian w budżecie miasta i gminy Ostrzeszów w 2006 roku.
Zmiany w / w wynikają z :
1. Otrzymania od Wojewody Wielkopolskiego :
a / kwoty 63.567 zł. z przeznaczeniem na realizację ustawy z dnia 10 marca 2006 r. o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej przez producentów rolnych z województwa wielkopolskiego oraz pokrycie kosztów postępowania w sprawie jego zwrotu poniesionych przez gminy.
b / kwoty 5.848 zł. z przeznaczeniem na sfinansowanie – w ramach wdrażania reformy – wprowadzenia od 1 września 2006 r. nauczania języka angielskiego w pierwszych klasach szkół podstawowych.
c / kwoty 600 zł. z przeznaczeniem na sfinansowanie- w ramach wdrożenia reformy oświaty- prac komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych powołanych do rozpatrzenia wniosków nauczycieli o wyższy stopień awansu zawodowego.
d / kwoty 369 zł. z przeznaczeniem na uzupełnienie dotacji na sfinansowanie wyprawki szkolnej obejmującej podręczniki szkolne o wartości do 100 zł. – dla uczniów podejmujących naukę w klasach pierwszych w roku szkolnym 2006/2007 – zgodnie z uchwałą Nr 74 Rady Ministrów z dnia 23 maja 2006 r. w sprawie Rządowego programu wyrównywania warunków startu szkolnego uczniów w 2006 r. „Wyprawka szkolna”.
e / kwoty 1.094.300 zł. z przeznaczeniem na uzupełnienie środków na wypłaty świadczeń rodzinnych / pisma Wojewody Wielkopolskiego.
f / kwoty 20.000 zł. z przeznaczeniem na dofinansowanie wypłat zasiłków okresowych w części gwarantowanej z budżetu państwa, zgodnie z postanowieniami art. 147 ust. 3 i 6 ustawy o pomocy społecznej.
g / kwoty 402.107 zł. z przeznaczeniem na pomoc pieniężną dla rodzin rolniczych , których gospodarstwa rolne zostały dotknięte suszą w 2006 roku.
h / kwoty 20.180 zł. z przeznaczeniem na dofinansowanie realizacji Programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”.
i / kwoty 86.015 zł. z przeznaczeniem na dofinansowanie świadczeń realizowanych w ramach systemu pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym- zgodnie z art. 90d i art. 90e ustawy o systemie oświaty.
j / kwoty 20.130 zł. z przeznaczeniem na uzupełnienie dotacji na dofinansowanie pracodawcom kosztów przygotowania zawodowego młodocianych pracowników.
2. Zmniejszenia przez Wojewodę Wielkopolskiego:
a / kwoty 4.000 zł. z przeznaczeniem na składki na ubezpieczenia zdrowotne.
b / kwoty 14.000 zł. z przeznaczeniem na zasiłki i pomoc w naturze.
3. Otrzymania decyzji z Krajowego Biura Wyborczego, Delegatura w Kaliszu na kwotę 74.720 zł. / w tym: 45.261 zł. I tura, 29.459 zł. II tura / na przygotowanie i przeprowadzenie wyborów do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz wyborów burmistrzów miast, zarządzonych na dzień 12 listopada 2006 r. i ewentualnie ponowne głosowanie w dniu 26 listopada 2006 roku.
4. Otrzymania z Ministerstwa Finansów kwoty 65.085 zł. na zwiększenie części oświatowej subwencji ogólnej dla Miasta i Gminy Ostrzeszów na 2006 rok, ze środków rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego.
5. Otrzymania kwoty 1.051 zł. zgodnie z zawartą Umową Nr 05/SPPC/05-0056/P3 w ramach programu Wspólnoty Europejskiej SOCRATES-COMENIUS. Beneficjentem programu Comenius jest Gimnazjum w Siedlikowie.
Po wprowadzeniu wszystkich zmian budżet miasta i gminy na koniec 2006 roku wynosił po stronie dochodów 39.124.418 zł. , natomiast po stronie wydatków 40.282.577 zł.
Planowany niedobór pokryty miał zostać z kredytu bankowego.
Planowane dochody w kwocie jak wyżej wykonane zostały w 99,7 % tj. 39.006.112 zł. i są wyższe od wykonania dochodów 2005r. o 11,4 %
Planowane wydatki w kwocie jak wyżej wykonane zostały w 98,8 % tj. 39.800.255 zł. i są wyższe w stosunku do wykonania wydatków 2005 roku o 11,1%
W 2006 roku zaciągnięto łącznie 3.400.000 zł. kredytu bankowego, przy planie rocznym 3.913.159 zł. Nie wykorzystano całego kredytu z uwagi nie wykonanie części zaplanowanych wydatków.
Spłacono w 2006 roku 2.755.000 zł. zaciągniętych w latach poprzednich rat kredytów, zgodnie z Załącznikiem Nr 3 do uchwały budżetowej.
Łączne zadłużenie gminy z tytułu zaciągniętych kredytów na koniec 2006 roku wyniosło 5.675.000 zł. i uległo podwyższeniu w stosunku do końca 2005 roku o 12,8 % /5.030.000 zł./
W 2006 roku gmina nie udzielała żadnych poręczeń i gwarancji. Jedyne poręczenie jakie posiada gmina na dzień dzisiejszy, jest poręczenie udzielone Spółce Wodno-Ściekowej „Strzegowa” w latach poprzednich. Poręczenie wynosi na dzień dzisiejszy 300.000 zł. i kończy się w połowie 2007 roku.
I. Omówienie dochodów w poszczególnych działach (Załącznik Nr 1 do niniejszego Sprawozdania)
Dział 010 Rolnictwo i łowiectwo:
Dochody wykonane w 97,9 %
62.216 zł |
- dotacja z budżetu państwa na zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie
oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej przez
producentów rolnych, |
Dział 020 Leśnictwo:
Źródła dochodów:
3.310 zł |
- dzierżawa obwodów łowieckich |
38.037 zł |
- dochody ze sprzedaży drewna w lesie komunalnym |
Dział 100 Górnictwo i kopalnictwo:
8.155 zł |
- opłata eksploatacyjna płacona przez pozyskujących piasek i żwir
na terenie gminy |
Dział 600 Transport i łączność:
50.250 zł |
- dofinansowanie z Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych do budowy drogi
w Siedlikowie |
25.000 zł |
- dofinansowanie z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego
na wykonanie nakładki bitumicznej na drodze Korpysy- Rudniki |
569.657 zł |
- środki otrzymane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na
budowę drogi gminnej Pustkowie- Królewskie – Rogaszyce |
75.954 zł |
- dotacja z budżetu państwa na budowę drogi gminne Pustkowie- Królewskie-
Rogaszyce |
53.702 zł |
- opłata za zajęcie pasa jezdni, |
Dział 700 Gospodarka mieszkaniowa:
74.502 zł |
- opłaty z tytułu użytkowania wieczystego gruntów |
123.001 zł |
- dzierżawa gruntów i najem lokali |
6.665 zł |
- przekształcenie prawa użytkowania wieczystego |
2.579 zł |
- odsetki z tytułu nieterminowych wpłat i inne |
738.871 zł |
- sprzedaż nieruchomości w tym: 642.906 zł - sprzedaż gruntów
95.965 zł - sprzedaż lokali mieszkalnych |
Działalność 750 Administracja publiczna:
Dochody wykonane w 108,5 % planu rocznego i pochodzą:
138.700 zł |
- dotacja na zadania zlecone z zakresu utrzymania administracji rządowej |
14.000 zł |
- grzywny, mandaty i inne kary pieniężne nałożone przez Straż Miejską |
21.073 zł |
- dochody z dzierżaw lokali w budynku UMiG |
46.482 zł |
- odsetki z lokat na koncie bankowym |
7.894 zł |
- inne dochody |
Dział 751 Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa
oraz sądownictwa:
3.705 zł |
- dotacja z budżetu państwa na aktualizację spisu wyborców |
44.386 zł |
- dotacja z budżetu państwa na przeprowadzenie wyborów Burmistrza, Rady
Miejskiej i Rady Powiatu |
Dział 754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa:
400 zł |
- dotacja z budżetu państwa na zadania z zakresu obrony cywilnej |
Dział 756 Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek
nie posiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem:
49,8 % dochodów realizowano w Dziale 756, które są wyższe od wykonania 2005r. o 3,6 %
Lp |
Nazwa podatku |
Wpływy 2005 |
Wpływy 2006 |
Spadek.
Przyrost |
Udział
procentowy |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. |
Podatek od nieruchomości |
7.578.762 |
7.812.801 |
103,1 |
40,3 |
2. |
Udział gminy w podatku dochodowym od osób fizycznych |
7.284.560 |
7.533.444 |
103,4 |
38,8 |
3. |
Opłata skarbowa i podatek od czynności cywilnoprawnych |
1.175.312 |
996.614 |
84,8 |
5,1 |
4. |
Udział gminy w podatku dochodowym od osób prawnych |
649.018 |
1.072.094 |
165,2 |
5,5 |
5. |
Podatek od środków transportowych |
779.847 |
807.265 |
103,5 |
4,2 |
6. |
Opłata administracyjna |
37.468 |
21.771 |
58,1 |
0,1 |
7. |
Karta podatkowa |
63.613 |
52.858 |
83,1 |
0,3 |
8. |
Podatek rolny |
112.662 |
80.904 |
71,8 |
0,4 |
9. |
Podatek leśny |
134.562 |
148.145 |
110,1 |
0,8 |
10. |
Podatek od spadków i darowizn |
60.108 |
37.307 |
62,1 |
0,2 |
11. |
Opłata targowa |
102.846 |
100.777 |
98,0 |
0,4 |
12. |
Podatek od posiadania psów |
28.189 |
28.237 |
100,2 |
0,2 |
13. |
Odsetki i inne |
101.791 |
62.505 |
61,4 |
0,3 |
14. |
Dywidendy |
5.845 |
14.436 |
247,0 |
- |
15. |
Opłaty za handel alkoholem |
300.445 |
321.375 |
107,0 |
1,7 |
16. |
Dotacja z P F R O N |
329.557 |
321.845 |
97,7 |
1,7 |
17. |
OGÓŁEM |
18.744.405 |
19.412.377 |
103,6 |
100,0 |
Z powyższego zestawienia widać, że utrzymuje się wiodąca rola:
- podatku od nieruchomości,
- udziału gminy w podatku dochodowym od osób fizycznych
oraz
- opłaty skarbowej i podatku od czynności cywilnoprawnej,
- udziału gminy w podatku dochodowym od osób prawnych,
- podatku od środków transportowych.
Pozostałe podatki odgrywają znacznie mniejszą rolę bądź wręcz marginalną.
Dział 758 Różne rozliczenia:
Dochody działu to subwencja otrzymana z budżetu państwa:
9.518.618 zł |
|
280.339 zł. |
- część wyrównawcza subwencji ogólnej |
258.137 zł. |
- część równoważąca subwencji ogólnej |
Dział 801 Oświata i wychowanie:
Dochody działu wykonane w 95,4 % z tego:
2.811 zł |
|
10.226 zł |
- dotacja na sfinansowanie wyprawki szkolnej , |
5.848 zł |
- dotacja na sfinansowanie – w ramach wdrożenia reformy- wprowadzenia
od 1 września 2006 r. nauczania języka angielskiego w pierwszych klasach
szkół podstawowych, |
600 zł |
- dotacja na sfinansowanie – w ramach wdrażania reformy oświaty – prac
komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych w sesji letniej , powołanych do
przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego związanego z awansem
zawodowym nauczycieli, |
30.630 zł |
- dotacja na dofinansowanie pracodawcom kosztów przygotowania
zawodowego młodocianych pracowników, |
1.051 zł |
- dotacja otrzymana zgodnie z zawartą umową w ramach programu Wspólnoty
Europejskiej SOCRATES-COMENIUS |
6.812 zł |
- odsetki bankowe z konta ZOPO i inne dochody |
Dział 852 Pomoc społeczna:
Najważniejsze pozycje dochodów to dotacje z budżetu państwa na finansowanie zadań zleconych:
360.696 zł |
|
18.116 zł |
- składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacane za osoby pobierające
niektóre świadczenia z pomocy społecznej oraz niektóre świadczenia
rodzinne, |
134.679 zł |
- zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenia społeczne |
125.093 zł |
- specjalistyczne usługi opiekuńcze
|
377.796 zł |
- usuwanie skutków klęsk żywiołowych |
5.326.365 zł |
- świadczenia rodzinne, zaliczka alimentacyjna oraz składki na ubezpieczenia
emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego, |
Pozostałe dochody w dziale:
29.193 zł |
- odpłatność za usługi opiekuńcze |
13.201 zł |
- dochody z marży w Dziennym Domu Pomocy Społecznej |
214.749 zł |
- dotacja na zasiłki i pomoc w naturze na zadania własne |
221.159 zł |
- dotacja na dożywianie uczniów w szkołach |
326.887 zł |
- dotacja do utrzymania Miejsko- Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej |
11.562 zł |
- inne dochody |
Dział 853 Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej:
Dział 854 Edukacyjna opieka wychowawcza:
Dział 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska:
Dział 921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego:
Skutki udzielonych ulg, odroczeń, rozłożenia na raty , umorzenia i stan zaległości oraz należności pozostałe do zapłaty ogółem.
|
WYSZCZEGÓLNIENIE |
Dział |
Rozdział |
§ |
Należności pozostałe do zapłaty ogółem |
Skutki obniżenia górnych stawek podatków obliczone za okres sprawozdawczy |
Skutki udzielonych ulg i zwolnień obliczone za okres sprawozdawczy
( bez ulg i zwolnień ustawowych ) |
Skutki decyzji wydanych przez organ podatkowy na podstawie ustawy Ordynacja Podatkowa obliczone za okres sprawozdawczy |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
1 |
Gospodarka nieruchomościami |
700 |
70005 |
0470
0750 |
2.452
3.579 |
|
|
|
2 |
Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem |
756 |
75701
75615
75616
75618 |
0350
0310
0340
0560
0910
0310
0320
0330
0340
0360
0370
5000
0560
0910
0410
0560
0910 |
119.578
171.721
1.536
10.892
21.763
345.713
4.251
1.102
101.042
2.305
4.475
191
194.424
210.831
42.672
1.040
1.178 |
174.712
69.010
190.177
351.803
|
22.374
|
84.100
11.358
45.313
1.879
101
3.742
1.770
11.461 |
3 |
Świadczenia rodzinne oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego |
852 |
85212 |
0970 |
317.219 |
|
|
|
4 |
Razem |
|
|
|
1.557.964 |
785.702 |
22.374 |
159.724 |
Zgodnie z Ordynacją podatkową do zalegających wysyłane są upomnienia , gdy to nie odnosi skutku sprawa kierowana jest do egzekucji do Naczelnika Urzędu Skarbowego. W niektórych przypadkach następuje zabezpieczenie na hipoteczne. Wpływ gminy na egzekucję zaległości w Urzędach Skarbowych jest żaden. Wielokrotnie wysyłane monity w sprawie przyspieszenia egzekucji należności na rzecz gminy odnoszą minimalny skutek.
Dochody związane z realizacją zadań zleconych gminie przedstawiają się następująco:
plan ogółem : 6.650.299 zł.
wykonanie ogółem : 6.592.151 zł.
Wykonanie dochodów związanych z realizacją zadań zleconych w poszczególnych działach, rozdziałach, paragrafach przedstawiono w Załączniku Nr 1 do niniejszego Sprawozdania.
Realizacja dochodów związanych z realizacją zadań wspólnych realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami administracji rządowej i samorządowej przedstawiono powyżej omawiając Załącznik Nr 1 do niniejszego Sprawozdania.
II. Omówienie wydatków w poszczególnych działach. / Załącznik Nr 2 do niniejszego Sprawozdania/
Dział 010 Rolnictwo i łowiectwo:
Sfinansowano następujące wydatki:
1.677 zł |
- wpłata gminy Ostrzeszów na rzecz izb rolniczych w wysokości 2 %
uzyskanych wpływów z podatku rolnego |
8.316 zł |
- dofinansowanie organizacji dożynek wiejskich |
5.395 zł |
- zakupy różne i inne wydatki z zakresu rolnictwa m. in. Pomoc dla
hodowców pszczół i gołębi , zakup nagród, |
60.996 zł |
- zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego
wykorzystywanego do produkcji rolnej przez producentów rolnych z terenu
gminy Ostrzeszów, |
Dział 020 Leśnictwo:
Dział 600 Transport i łączność:
Łączne wydatki w dziale 4.536.088 zł są wyższe od wykonania 2005r o 18,7 %.
W 2006 roku na drogach wykonano m.in.
1. Miasto:
1. |
Nakładki bitumiczne
- ul. Mostowa 975 m2
- ul. Wiejska 25 m2 |
65.186 zł |
2. |
Remonty cząstkowe 2.974 m2 |
248.094 zł |
3. |
Remonty urządzeń odwadniających |
38.828 zł |
4. |
Remont dróg gruntowych – utwardzenie
ul. Graniczna / żużel/ 150 ton
ul. Sąsiedzka / destrukt/ 368 m2
ul. Cicha / tłuczeń+ destrukt / 396 m2
ul. Narutowicza / destrukt / 848 m2
ul. Jana Pawła II / tłuczeń / 1.116 m2
Parking przy ul Sportowej/destrukt/772 m2 |
124.998 zł |
5. |
Profilowanie dróg gruntowych
ul. Tęczowa 3.180 m2
ul. Przełajowa .120 m2
ul. Graniczna 115 m2 |
14.943 zł |
6. |
Remont chodników
- remonty bieżące 878 m2
- ul. H. Sawickiej 690 m2 |
132.809 zł |
7. |
Razem remonty miasto: |
624.858 zł |
8. |
ul. Tęczowa 540 mb pow. 2.953 m2
ul. Sportowa 380 mb pow. 2.550 m2
ul. Kamienna 328 mb pow. 1.713 m2
ul. Rapackiego 52 mb pow. 324 m2 |
667.993 zł
195.604 zł
563.238 zł
49.655 zł |
9. |
Razem inwestycje miasto: |
1.476.490 |
10. |
Oznakowanie
- zakup znaków drogowych / 12.106 zł/
- prace utrzymaniowe /27.128 zł/ |
39.234 zł |
2. Wieś:
1. |
Powierzchniowe utrwalenie i nakładki bitumiczne
Powierzchniowe utrwalenie:
- Niedźwiedź – Marydół 2.000 m2
- Rojów- Meszyny 1.560 m2
- Olszyna – Mostki 2.150 m2
- Olszyna- Bełczyna 4.546 m2
- Rogaszyce 2.134 m2
Nakładki:
- Kochłowy 330 mb pow. 1.386 m2
- Mostki- Olszyna 74 mb pow. 304 m2
- Kozły pow.1558 m2 |
278.092 zł |
2. |
Remonty cząstkowe 3.291 m2 |
211.547 zł |
3. |
Remonty przepustów |
27.277 zł |
4. |
Profilowanie dróg gruntowych 107.255 m2 |
91.056 zł |
5. |
Remonty dróg żużlem 900 t. tłuczniem 6.064 m2 |
202.665 zł |
6. |
Utrzymanie rowów i poboczy |
35.510 zł |
7. |
Prześwietlanie drzew |
1.453 zł |
8. |
Razem remonty gmina: |
847.600 zł |
9. |
Droga w Siedlikowie / dokończenie/ |
324.931 zł |
10. |
ul.Poziomkowa w Olszynie 269 mb pow.1316m2 |
223.296 zł |
11. |
Nakładka bitumiczna Korpysy- Rudniki 550 mb
pow. 2.200 |
76.446 zł |
12. |
Droga w Niedźwiedziu 99 mb pow. 541 m2 |
63.261 zł |
13. |
Chodnik w Rogaszycach 463 m2 |
93.039 zł |
14. |
Razem inwestycje gmina: |
780.973 zł |
15. |
Oznakowanie dróg:
- zakup znaków drogowych / 4.676 zł./
- prace utrzymaniowe / 14.800 zł./ |
19.476 zł |
3. Dofinansowanie do innych zarządców dróg:
a/ ścieżka pieszo- rowerowa wzdłuż drogi krajowej Nr 11 do Rogaszyc 234.014 zł
b/ przebudowa skrzyżowania dróg wojewódzkich Nr 444, 449 i drogi powiatowej
wraz z budową sygnalizacji świetlnej w Ostrzeszowie 140.000 zł.
4. Utrzymanie zimowe dróg na terenie miasta i gminy w 2006 roku – 309.397 zł.
Dział 700 Gospodarka mieszkaniowa:
Gospodarka gruntami i nieruchomościami:
Łączne wydatki 194.818 zł.
w tym:
139.854 zł |
- opracowania geodezyjne, wyceny, komunalizacja, odtwarzanie granic
wykupy gruntów i odszkodowania za wykupy gruntów itp. |
3.083 zł |
- opłata za wieczyste użytkowanie gruntów |
1.782 zł |
- wypłata kaucji mieszkaniowej |
50.099 zł |
- odszkodowania za przejęte grunty pod drogi i chodniki |
Dział 710 Działalność usługowa:
60.839 zł |
- opracowanie projektów decyzji i planów przestrzennego zagospodarowania |
13.740 zł |
- remont na cmentarzu Pomnika Powstańców Wlkp. |
Dział 750 Administracja publiczna:
Główne wydatki to:
1. Środki wydatkowane w ramach zadań zleconych na
utrzymanie administracji rządowej.
2. Utrzymanie Rady Miejskiej oraz Rad Dzielnic i Sołectw
z tego: 260.685 zł wypłaty diet. |
138.700 zł
274.788 zł
|
3. Koszt utrzymania Urzędu Miasta i Gminy
Najważniejsze pozycje wydatków to:
a) koszty osobowe 2.615.653 zł
b) materiały i wyposażenie 170.000 zł
c) usługi pozostałe 225.736 zł
d) usługi remontowe 45.721 zł
e) zakup energii 43.362 zł
f) modernizacja budynku U M i G 455.920 zł
g) zakup sprzętu i budowa sieci 213.449 zł
komputerowej
h) pozostałe wydatki 9.540 zł |
3.779.381 zł |
4. Składki:
a) Wielkopolski Ośrodek Kształcenia i Studiów Samorządowych
b) Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Wielkopolski
c) Związek Miast Polskich
d) Związek Gmin Ziemi Ostrzeszowskiej
e) Związek Gmin Zlewni Górnej Baryczy |
9.330 zł
4.449 zł
2.825 zł
6.935 zł
16.812 zł |
Dział 751 Urzędu naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa
oraz sądownictwa:
3.705 zł |
|
44.386 zł |
- wydatki związane z przeprowadzeniem wyborów Burmistrza, Rady
Miejskiej i Rady Powiatu, |
Dział 754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa:
Łączne wydatki na utrzymanie Ochotniczych Straży Pożarnych – 194.501 zł
w tym:
- Ekwiwalenty za udział w akcjach ratowniczo - gaśniczych.
|
28.662 zł |
- Zakup materiałów i wyposażenia (zakup oleju i paliwa, części samochodowe, nagrody na turnieje i zawody, materiały budowlane do remontu strażnic)
|
74.939 zł |
- Zakup energii (elektrycznej, cieplnej - ogrzewanie)
|
31.869 zł |
- Pozostałe usługi (przeglądy techniczne, remonty sprzętu p.poż.
naprawa samochodów pożarowych). |
15.913 zł |
- Opłaty i składki (ubezpieczenie samochodów i strażnic)
|
3.935 zł |
- Składki ZUS i Fundusz Pracy
|
660 zł |
- Wynagrodzenia bezosobowe
|
23.540 zł |
- Zakup sortów mundurowych
|
9.858 zł |
- Zakupy inwestycyjne
|
5.125 zł |
Inne wydatki w dziale to:
400 zł |
- wydatki z zakresu obrony cywilnej |
Dział 756 Dochody od osób prawnych , od osób fizycznych i od innych jednostek
nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem:
9.735 zł. – wynagrodzenia agencyjno-prowizyjne związane z poborem podatków,
Dział 757 Obsługa długu publicznego:
258.060 zł |
- odsetki od zaciągniętych kredytów bankowych |
500 zł |
- prowizja od zaciągniętego kredytu |
Dział 801 Oświata i wychowanie:
Szkoły podstawowe:
Łączne koszty utrzymania szkół w 2006 roku razem z inwestycjami wyniosły 8.226.120 zł
z tego:
1) |
wydatki osobowe 6.432.233 zł
tj. 78,2 % wydatków ogółem |
2) |
zakup materiałów i wyposażenia 254.915 zł |
|
w tym:
|
- opał (węgiel, miał, koks) |
73.510 zł |
|
- olej opałowy |
61.449 zł |
|
- materiały biurowe, druki, czasopisma |
29.875 zł |
|
- środki czystości, artykuły gospodarcze
i do remontów |
30.074 zł |
|
- wyposażenie pomieszczeń szkolnych |
20.057 zł |
|
- inne |
39.950 zł |
3) usługi remontowe 152.421 zł
w tym:
|
- konserwacja i naprawa maszyn |
8.250 zł |
|
- malowanie pomieszczeń szkolnych |
4.888 zł |
|
- roboty remontowe budowlane w Szkole
Podstawowej Nr 1 , 3 , Rogaszycach, Rojowie, |
139.283 zł |
4) usługi pozostałe 92.402 zł
5) zakup energii 213.366 zł
6) wydatki inwestycyjne 1.031.261 zł
w tym:
7) inne wydatki 49.522 zł
Oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych:
Łączny koszt utrzymania w 2006 roku wyniósł 656.610 zł.
z tego:
1) koszty osobowe 650.386 zł. tj. 99,1 % wydatków ogółem
2) pozostałe wydatki 6.224 zł.
Przedszkola:
Łączny koszt utrzymania w 2006 roku wyniósł 1.887.781 zł.
z tego:
1) koszty osobowe 1.467.222 zł tj. 77,7 % wydatków ogółem
2) zakup materiałów 36.024 zł
3) usługi remontowe 6.857 zł
4) usługi pozostałe 37.358 zł
5) dotacja do Przedszkola Sióstr
Nazaretanek 309.700 zł
Przedszkole posiada status Przedszkola Publicznego nadany przez Kuratora Oświaty i
zgodnie z Ustawą o systemie oświaty gmina jest zobowiązana do przekazywana
dotacji.
6) pozostałe wydatki 30.620 zł.
Gimnazja:
Łączne koszty utrzymania w 2006 roku wyniosły 3.899.376 zł
z tego:
1) koszty osobowe 3.520.919 zł, tj. 90,3 % wydatków ogółem
2) materiały i wyposażenia 1.051 zł
3) usługi remontowe 36.386 zł
4) usługi pozostałe 55.415 zł
5) zakup energii 175.327 zł
6) pozostałe wydatki 110.278 zł
Inne wydatki w dziale Oświata i wychowanie:
Dowożenie uczniów do szkół 323.294 zł
Dokształcanie i doskonalenie nauczycieli 26.151 zł
Wypłata stypendiów dla uczniów 30.630 zł
Dział 851 Ochrona zdrowia:
Na realizację Gminnego Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w 2006 roku wydano łącznie 314.397 zł.
Środki przeznaczono na:
1) |
|
|
2) |
Udzielenie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie. |
25.083 zł |
3) |
Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej dla dzieci i młodzieży. |
178.973 zł |
4) |
Wspomaganie działalności, stowarzyszeń do rozwiązywania problemów alkoholowych. |
82.941 zł |
5) |
Koszty związane z prowadzeniem Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. |
27.400 zł |
Dział 853 Opieka społeczna:
Łączne wydatki w dziale wyniosły 9.535.198 zł. wzrost do wykonania 2005 roku o 29,7 %
Spowodowane zostało to przekazaniem do gmin od 1 maja 2004 r. zadań z zakresu świadczeń rodzinnych oraz składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego.
Powyższe środki wydatkowano na:
1. |
Zasiłki i pomoc w naturze |
685.108 zł |
2. |
Dodatki mieszkaniowe |
767.661 zł |
3. |
Utrzymanie Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej |
836.820 zł |
4. |
Usługi opiekuńcze |
442.381 zł |
5. |
Utrzymanie Środowiskowego Domu Samopomocy |
360.696 zł |
6. |
Utrzymanie Dziennego Domu Pomocy Społecznej |
386.686 zł |
7. |
Składki na ubezpieczenia zdrowotne opłacane za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej |
18.116 zł |
8. |
|
9.800 zł |
9. |
Dożywianie dzieci w szkołach |
323.769 zł |
10. |
Świadczenia rodzinne oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego |
5.326.365 zł |
Dział 854 Edukacyjna opieka wychowawcza:
Świetlice szkolne:
Łączne wydatki w 2006 roku wyniosły 673.902 zł z czego: 665.652 zł to koszty osobowe
tj. 98,8 % wydatków ogółem.
Kolonie, obozy oraz inne formy wypoczynku dzieci i młodzieży:
25.578 zł - dofinansowanie wypoczynku w czasie ferii zimowych i wakacji letnich,
z tego :
22.800 zł. – dofinansowanie wypoczynku letniego organizowanego przez Związek Harcerstwa Rzeczypospolitej i Miejsko-Gminny Szkolny Związek Sportowy / na podstawie konkursu ofert ogłoszonych na podstawie ustawy z dnia 24.04.2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Dział 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska:
Gospodarka ściekowa i ochrona wód:
150.000 zł |
- dopłata do różnicy cen za oczyszczanie ścieków |
350.000 zł |
- współudział w budowie sieci kanalizacyjnej Olszyna- Rojów |
Oczyszczanie miasta:
Utrzymanie zieleni :
82.349 zł - utrzymanie zieleni wykonywane przez Zakład Pana Stempniewicza
Oświetlenie ulic:
355.078 zł |
- koszt energii elektrycznej, |
|
|
339.873 zł |
- koszt utrzymania punktów świetlnych, |
399.294 zł |
- budowa i rozbudowa oświetlenia, w tym:
· ul. Tęczowa 49.051 zł.
· ul. Kamienna 24.066 zł.
· ul. Spacerowa (Olszyna) 12.984 zł.
· Ścieżka piesz-rowerowa do Rogaszyc 313.193 zł. |
Pozostała działalność:
36.000 zł |
- opłata za prowadzenie szaletu miejskiego, |
150.278 zł |
- kontynuacja budowy targowiska przy ul. Łąkowej, |
223.360 zł |
- oleje, smary materiały eksploatacyjne do mikrociągnika, wywóz
nieczystości, usunięcie drzew, czyszczenie kanalizacji, remonty
w szaletach, wyposażenie placów zabaw,
zakup wiat przystankowych, zakup koszy ulicznych, zakup dekoracji
świątecznych, zakup i remont ławek, |
Dział 921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego:
517.000 zł |
- dotacja budżetowa do utrzymania Ostrzeszowskiego Centrum Kultury
/ dotacja do instytucji kultury/ |
350.000 zł |
- dotacja do modernizacji Kinoteatru |
350.850 zł |
- dotacja budżetowa do utrzymania Biblioteki,
/ dotacja do instytucji kultury/ |
39.832 zł |
- pozostałe wydatki z zakresu kultury w tym: |
14.300 zł – organizacja imprez kulturalno-rozrywkowych dla społeczeństwa, działania
na rzecz rozwoju wiedzy osób starszych, prowadzenie współpracy
partnerskiej Ostrzeszów- Stuhr. Na podstawie konkursu ofert ogłoszonego
na podstawie ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku
publicznego i o wolontariacie.
25.532 zł - festyny z okazji Dnia Dziecka, wydatki związane z uroczystościami 3-Maja
Dział 926 Kultura fizyczna i sport:
Przekazano dotację do utrzymania obiektów w Ośrodku Sportu i Rekreacji w Ostrzeszowie w kwocie 183.000 zł / dotacja do zakładu budżetowego/
Omówienie wykonania przychodów i wydatków Ośrodka Sportu i Rekreacji w Ostrzeszowie
/ zakład budżetowy – na podstawie informacji otrzymanej z Ośrodka /
Przychody i wydatki Ośrodka Sportu i Rekreacji w Ostrzeszowie za 2006 rok.
Przychody w 2006 roku pokryły się z planowanymi i razem z dotacją wyniosły 821.997 zł.
Ośrodek Sportu i Rekreacji w Ostrzeszowie jest zakładem budżetowym, który sprzedaje ludności usługi noclegowe, gastronomiczne i z tego przede wszystkim czerpie przychody. Dodatkowym przychodem jest dotacja z budżetu miasta i gminy, a także sprzedaż biletów wstępu na basen i wydzierżawienie dwóch lokali gastronomicznych.
Koszty za 2006 rok wyniosły zgodnie z planem 823.057 zł.
- Największym obciążeniem dla Ośrodka są koszty pracownicze tj. wynagrodzenie, ZUS, Fundusz Naród, ZFSŚ.
- Następnie dużą część kosztów stanowią zakupy środków żywności / zależą od ilości gości w restauracji, obozy i imprezy okolicznościowe /
- Usługi obce / umowy zlecenia , opłaty telekomunikacyjne i inne / wywóz śmieci, kominiarskie /
- Materiały i wyposażenie / zakupy na remont dachu i wszelkie zakupy do utrzymania bazy sportowej / stadion , basen, boiska /
- Zakup energii, wody, gazu / zakupy uzależnione od ilości gości i warunków atmosferycznych /
- Pozostałe koszty / podróże służbowe, usługi remontowe, różne opłaty i składki /
W dziale tym finansowano organizację imprez sportowych i rekreacyjnych w klubach i organizacjach sportowych. Łącznie na ten cel wydano 176.300 zł. Na podstawie konkursu ofert ogłoszonych na podstawie ustawy z dnia 24.04.2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Aktualnie trwa rozliczenie wykorzystanych dotacji przez Kontrolera Miejsko- Gminnego. Dotacje otrzymały:
1. Stowarzyszenie Sportowe „Crossy Ostrzeszowskie” 12.000 zł.
2. Klub Piłkarski Ostrzeszów 36.648 zł.
3. Rojowski Ludowy Klub Sportowy „Ajax” Rojów 10.523 zł.
4. LZS Siedlików 6.500 zł.
5. Klub Sportowy Rogaszyce 10.829 zł.
6. Ognisko TKKF „Płomień” w Ostrzeszowie 4.200 zł.
7. MKS Tenisa Stołowego „Trasko” w Ostrzeszowie 6.000 zł.
8. LKS Orkan Ostrzeszów 12.400 zł.
9. Parafialny Klub Sportowy „Arka” w Niedźwiedziu 1.500 zł.
10.Parafialny UKS FARA Ostrzeszów 1.200 zł.
11.Miejsko- Gminny Szkolny Związek Sportowy w Ostrzeszowie 74.500 zł.
Wydatki związane z realizacją zadań zleconych gminie przedstawią się następująco:
plan ogółem 6.650.299 zł.
wydatki ogółem 6.592.151 zł.
Wykonanie wydatków na zadania zlecone w poszczególnych działach , rozdziałach i paragrafach przedstawiono w Załączniku Nr 2 do niniejszego Sprawozdania.
Wykonanie wydatków związanych z realizacją zadań wspólnych realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami administracji rządowej i samorządowej przedstawiony został powyżej przy omawianiu Załącznika Nr 2 do niniejszego Sprawozdania.
III. W Załączniku Nr 3 do niniejszego Sprawozdania przedstawiono "Realizację inwestycji , remontów i innych wydatków majątkowych miasta i gminy Ostrzeszów za 2006 rok"
Omówienie wykonania poszczególnych inwestycji , remontów i innych wydatków majątkowych nastąpiło powyżej przy omawianiu wydatków w poszczególnych działach.
IV. W Załączniku Nr 4 "Przychody i wydatki Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Ostrzeszowie za 2006 rok".
PRZYCHODY
§ 0690 - różnica pomiędzy planem a realizacją wyniosła 24.612 zł. Środki GFOŚiGW są to m.in. środki przekazywane są przez Urząd Marszałkowski i pochodzą z opłat za gospodarcze korzystanie ze środowiska wnoszonych przez przedsiębiorców z terenu Miasta i Gminy Ostrzeszów. Planując wysokość wpływów w danym roku bierze się pod uwagę wyłącznie wysokość wpływów z poprzedniego roku budżetowego. Różnice mogą być duże jak miało to miejsce w analizowanym okresie. Przyczyną mogą być następujące czynniki: likwidacja lub powstawanie nowych firm, długość okresu grzewczego, ceny paliw, modernizacje systemów grzewczych, wymiana samochodów, budowa indywidualnych systemów oczyszczania ścieków i inne trudne do przewidzenia czynniki.
WYDATKI
§ 4300 – pod tym paragrafem mieściły się następujące zadania: ochrona przed bezdomnymi psami, zobowiązania z poprzedniego roku (dotyczy płatności za fakturę wystawioną za prowadzenie selektywnej zbiórki odpadów), segregacja odpadów, dowóz dzieci na zakończenie konkursu ekologicznego, wywóz na składowisko odpadów zebranych podczas akcji Sprzątanie Świata.
§ 6110 – w tym paragrafie dofinansowywano zakup przydomowych oczyszczalni ścieków- wydatkowano niemal w 100 % przeznaczoną pulę pieniędzy. W przeciwieństwie do minionych lat w 2006 roku dofinansowanie cieszyło się zainteresowaniem większym, aniżeli zakładano.
§ 4210 – wydatkowano środki na edukację ekologiczną, zakup roślin. Nie wydatkowano środków na zadanie zorganizowania Gminnego Punktu Zbiórki Odpadów Niebezpiecznych i Punktu Zbiórki Zużytego Sprzętu. Przyczyną była zmiana sytuacji zagospodarowania odpadów na lokalnym rynku ( powstanie punktów zbiórki zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego innych niż gminne, organizacja zakładu przetwarzania odpadów elektrycznych i elektronicznych przez prywatnego przedsiębiorcę.)
V. W załączniku Nr 5 przedstawiono zestawienie dochodów własnych i wydatków nimi finansowanych " Wykonanie planu dochodów i wydatków rachunku dochodów własnych jednostek budżetowych działających w oświacie w 2006 rok". Rachunki działają na podstawie Uchwały Rady Miejskiej w Ostrzeszowie w Zakładzie Obsługi Placówek Oświatowych od 2005 roku.
Wykaz jednostek budżetowych, które utworzyły rachunek dochodów własnych:
- Szkoła Podstawowa Nr 1 w Ostrzeszowie
- Szkoła Podstawowa Nr 2 w Ostrzeszowie
- Szkoła Podstawowa Nr 3 w Ostrzeszowie
- Szkoła Podstawowa w Rojowie
- Szkoła Podstawowa w Szklarce Przygodzickiej
- Szkoła Podstawowa w Siedlikowie
- Szkoła Podstawowa w Rogaszycach
- Szkoła Podstawowa w Olszynie
- Szkoła Podstawowa w Niedźwiedziu
- Szkoła Podstawowa w Potaśni
- Gimnazjum Nr 1 w Ostrzeszowie
- Gimnazjum Nr 2 w Ostrzeszowie
- Gimnazjum w Siedlikowie
- Przedszkole Nr 1 w Ostrzeszowie
- Przedszkole Nr 5 w Ostrzeszowie
- Przedszkole Nr 6 w Ostrzeszowie
- Przedszkole w Rogaszycach
VI. W Załączniku Nr 6 przedstawiono sprawozdanie roczne z wykonania planu finansowego samorządowej instytucji kultury – Biblioteki w Ostrzeszowie.
VII. w Załączniku Nr 7 przedstawiono sprawozdanie roczne z wykonania plany finansowego samorządowej instytucji kultury- Ostrzeszowskiego Centrum Kultury w Ostrzeszowie.