Ostrzeszów , 3 marca 2006r.
Sprawozdanie roczne z wykonania
budżetu miasta i gminy Ostrzeszów
za 2005 rok
Budżet miasta i gminy Ostrzeszów na 2005 rok uchwalony został Uchwałą Nr XXII/198/2005 Rady Miejskiej Ostrzeszów z dnia 20 stycznia 2005 roku.
W ciągu 2005 roku dokonano w budżecie następujących zmian:
I. Uchwałą Nr XXIII/199/2005 Rady Miejskiej Ostrzeszów z dnia 10 marca 2005 roku w sprawie: zmian w budżecie miasta i gminy Ostrzeszów w 2005 roku.
Zmiany w / w Uchwale wynikały z postanowień Uchwały Nr 5/168/2005 Kolegium RIO w Poznaniu z dnia 23.02.2005 r.
II. Uchwałą Nr XXV/215/2005 Rady Miejskiej Ostrzeszów z dnia 28 kwietnia 2005 r. w sprawie: zmian w budżecie miasta i gminy Ostrzeszów w 2005 roku.
Zmiany w /w wynikały z:
1. Otrzymania od Wojewody Wielkopolskiego:
a) kwoty 57.390 zł. z przeznaczeniem na dofinansowanie realizacji Rządowego Programu „Posiłek dla potrzebujących”, zgodnie z Uchwałą Nr 212/2004 Rady Ministrów z 7.09.2004 r.
b) kwoty 68.039 zł. z przeznaczeniem na pokrycie kosztów udzielania edukacyjnej pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym obejmującej stypendia i zasiłki szkolne dla uczniów najuboższych, udzielane w formie przedmiotowej : pokrycie kosztów zajęć wyrównawczych lub edukacyjnych oraz pomoc rzeczową w ramach Narodowego Programu Stypendialnego.
2. Potrzeby zagwarantowania w budżecie miasta i gminy Ostrzeszów na 2005 rok środków finansowych w kwocie 488.260 zł. na realizację zadań inwestycyjnych wskazanych w Planach Rozwoju Miejscowości Rogaszyce i Siedlików w latach 2005-2008. Zmiana uchwały budżetowej była konieczna przy staraniu się o pozyskanie środków finansowych w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006 w zakresie 2.3 „Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego”. Środki w kwocie 488.260 zł. pochodziły z budowy drogi w Siedlikowie.
III. Uchwałą Nr XXVII/226/2005 Rady Miejskiej Ostrzeszów z dnia 29 czerwca 2005 roku w sprawie: zmian w budżecie miasta i gminy Ostrzeszów w 2005 roku.
Zmiany w / w wynikały z:
1. Otrzymania od Wojewody Wielkopolskiego:
a) kwoty 17.100 zł. z przeznaczeniem na dofinansowanie wypłat zasiłków okresowych w części gwarantowanej z budżetu państwa,
b) kwoty 1.000 zł. z przeznaczeniem na renowację i utrzymanie zabytkowych grobów wojennych,
c) kwoty 8.164 zł. z przeznaczeniem na sfinansowanie wyprawki szkolnej obejmującej podręczniki szkolne do wartości 100 zł. – dla uczniów podejmujących naukę w klasach pierwszych szkół podstawowych w roku szkolnym 2005/2006
d) kwoty 600 zł. z przeznaczeniem na sfinansowanie w ramach wdrażania reformy oświaty, prac komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych powołanych do rozpatrzenia wniosków nauczycieli o wyższy stopień awansu zawodowego, złożonych w okresie od 1 lipca do 31 października 2004 roku
2. Dofinansowania kwotą 30.000 zł. dokończenia budowy sali gimnastycznej w Szkole Podstawowej w Niedźwiedziu oraz opracowania dokumentacji technicznej sali gimnastycznej w Szkole Podstawowej w Siedlikowie.
3. Utworzenia w Dziale 801 Oświata i wychowanie , rozdział 80103 Oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych i związanych z tą zmianą koniecznością dokonania przesunięć między rozdziałami w Dziale 801.
IV. Uchwałą Nr XXVIII/234/2005 Rady Miejskiej Ostrzeszów z dnia 15 września 2005 roku w sprawie: zmian w budżecie miasta i gminy Ostrzeszów w 2005 roku.
Zmiany w / w wynikały z:
- Otrzymania od Wojewody Wielkopolskiego kwoty 848 zł. z przeznaczeniem na sfinansowanie wyprawki szkolnej obejmującej podręczniki szkolne o wartości do 100 zł. – dla uczniów podejmujących naukę w klasach pierwszych szkół podstawowych w roku szkolnym 2005/2006
- Otrzymania z Krajowego Biura wyborczego – Delegatura w Kaliszu:
a) kwoty 41.898 zł. z przeznaczeniem na przeprowadzenie wyborów do Sejmu i Senatu RP
b) kwoty 26.017 zł. z przeznaczeniem na przeprowadzenie wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
3. Otrzymania z Ministerstwa Kultury:
a) kwoty 5.500 zł. w ramach Programu Operacyjnego Rozwoju Inicjatyw Lokalnych z przeznaczeniem na dofinansowanie organizowanego przez Ostrzeszowskie Centrum Kultury „X Pleneru Malarskiego im. Antoniego Serbeńskiego”.
b) kwoty 6.440 zł. dotacji celowej na zadania z zakresu kultury objęte mecenasem państwa w ramach Programu Operacyjnego PROMOCJA CZYTELNICTWA Priorytet 1 Rozwój bibliotek oraz poprawa jakości dostępności zbiorów.
- Otrzymania kwoty 30.000 zł. z Urzędu Marszałkowskiego zgodnie z Porozumieniem na drogę na Pustkowiu .
- Rezygnacja z budowy w 2005 roku oświetlenia ścieżki rowerowej wzdłuż drogi Nr 11 w kierunku Rogaszyc i przeznaczeniem całej kwoty na budowę dróg na terenie wiejskim / Siedlików i Pustkowie PŁD / , kwota 300.000 zł.
- Zwiększenia o 20.000 zł. kwoty na konieczne, pilne wykupy gruntów – środki pochodziły z rezerwy budżetowej.
- Przeznaczenia kwoty 40.000 zł. na dofinansowanie remontu kotłowni na Osiedlu Piastów.
- Dokonania zmian w planie wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Ostrzeszowie na 2005 rok.
V. Uchwałą Nr XXXI/259/2005 Rady Miejskiej Ostrzeszów z dnia 29 grudnia 2005 roku w sprawie: zmian w budżecie miasta i gminy Ostrzeszów w 2005 roku.
Zmiany w w / w Uchwale wynikają z:
1. Otrzymania o Wojewody Wielkopolskiego:
a) kwoty 850 zł. na sfinansowanie wydatków jednostek uprawnionych, związanych ze świadczeniem usługi przyłączenia do sieci w celu zapewnienia korzystania z szerokopasmowego dostępu do internetu w Szkole Podstawowej w Niedźwiedziu.
b) kwoty 700 zł. na sfinansowanie w ramach wdrożenia reformy oświaty prac komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych powołanych do rozpatrzenia wniosków nauczycieli o wyższy stopień awansu zawodowego, złożonych w okresie od 1 lipca do 31 października 2005 r.
c) kwoty 502.163 zł. na wypłatę obligatoryjnych świadczeń rodzinnych i zaliczek alimentacyjnych w związku z postanowieniami ustawy z dnia 28.11.2003 r. o świadczeniach rodzinnych oraz art. 17 ustawy z dnia 22.04.2005 r. o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej.
d) kwoty 38.260 zł. na dofinansowanie realizacji Rządowego Programu „Posiłek dla potrzebujących”.
e) kwoty 29.421 zł. przeznaczonej na pokrycie kosztów udzielania edukacyjnej pomocy stypendialnej dla uczniów o charakterze socjalnym, zgodnie z art. 90d ustawy o systemie oświaty.
2. Zmniejszenia przez Wojewodę Wielkopolskiego środków na :
a) składki na ubezpieczenia zdrowotne o kwotę 12.900 zł.
b) zasiłki i pomoc w naturze o kwotę 16.900 zł.
4. Otrzymania z Krajowego Biura Wyborczego – Delegatura w Kaliszu kwoty 40.050 zł. z przeznaczeniem na przeprowadzenie wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
5. Otrzymania z Ministerstwa Kultury kwoty 4.000 zł. w ramach Programu Operacyjnego Rozwoju Inicjatyw Lokalnych z przeznaczeniem na dofinansowanie organizowanego przez Ostrzeszowskie Centrum Kultury „Przeglądu Amatorskiego Ruchu Artystycznego PARA 2005”.
6. Zwiększenia przez Ministerstwo Finansów części oświatowej subwencji ogólnej na 2005 rok o kwotę 30.000 zł. ze środków rezerwy części oświatowej.
7. Zawarcie Umowy w ramach programu Wspólnoty Europejskiej Socrates – Comenius na kwotę 4.407 zł. Beneficjentem programu Comenius jest Gimnazjum w Siedlikowie.
Po wprowadzeniu wszystkich zmian budżet miasta i gminy na koniec 2005 roku wynosił po stronie dochodów 34.752.046 zł. , natomiast po stronie wydatków 37.113.076 zł.
Planowany niedobór pokryty miał zostać z kredytu bankowego.
Planowane dochody w kwocie jak wyżej wykonane zostały w 100,7 % tj. 35.008.434 zł. i są wyższe od wykonania dochodów 2004r. o 10,3 %
Planowane wydatki w kwocie jak wyżej wykonane zostały w 96,5 % tj. 35.828.244 zł. i są wyższe w stosunku do wykonania wydatków 2004 roku o 10,5 %
W 2005 roku zaciągnięto łącznie 3.000.000 zł. kredytu bankowego przy planie rocznym 3.840.030 zł. zgodnie z załącznikiem Nr 3 do Uchwały budżetowej na 2005 rok. Nie wykorzystano całego kredytu z uwagi na przekroczenie planowanych dochodów budżetowych i nie wykonanie części zaplanowanych wydatków. Zmniejszenie deficytu budżetu miasta i gminy Ostrzeszów za 2005 rok jest prawie identyczny jak zmniejszenie deficytu budżetu państwa za 2005 rok , który był niższy o jedną piątą od planowanego.
Spłacono 1.479.000 zł. zaciągniętych w latach poprzednich rat kredytów zgodnie z harmonogramem spłat kredytów zaciągniętych w latach poprzednich i załącznikiem Nr 3 do Uchwały budżetowej na 2005 rok
Łączne zadłużenie gminy z tytułu zaciągniętych kredytów na koniec 2005 roku wyniosło 5.030.000 zł. i uległo podwyższeniu w stosunku do końca 2004 roku o 43,4 % /3.509.000 zł./
W 2005 roku gmina nie udzielała żadnych poręczeń i gwarancji. Jedyne poręczenie jakie posiada gmina na dzień dzisiejszy jest poręczenie udzielone Spółce Wodno- Ściekowej „Strzegowa” w latach poprzednich. Poręczenie wynosi na dzień dzisiejszy 600.000 zł. i skończy się w 2007 roku.
I. Omówienie dochodów w poszczególnych działach. / Załącznik Nr 1 do niniejszego Sprawozdania.
Dział 010 Rolnictwo i łowiectwo:
2.056 zł |
- wpłaty ludności na wodociągowanie wsi
|
Dział 020 Leśnictwo:
Źródła dochodów:
4.473 zł |
- dzierżawa obwodów łowieckich |
37.525 zł |
- dochody ze sprzedaży drewna w lesie komunalnym |
Dział 100 Górnictwo i kopalnictwo:
7.276 zł |
- opłata eksploatacyjna płacona przez pozyskujących piasek i żwir
na terenie gminy |
Dział 600 Transport i łączność:
70.000 zł |
- dofinansowanie z Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych do budowy dróg
dojazdowych do gruntów rolnych w miejscowości Siedlików |
30.000 zł |
- dofinansowanie z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego
na wykonanie dywanika bitumicznego na drodze gminnej w Pustkowiu |
22.566 zł. |
- środki zlikwidowanego środka specjalnego |
33.742 zł. |
- dochody z opłat za zajęcie pasa jezdni |
1.804 zł. |
- środki pozyskane w ramach ZPORR, Priorytet 3 Rozwój lokalny, Działanie
3.1 obszary wiejskie z przeznaczeniem na budowę drogi gminnej Pustkowie –
Królewskie – Rogaszyce. Pozostałe zaplanowane środki pomimo wykonania
inwestycji i spełnienia wszystkich warunków przez gminę, nie wpłynęły do
budżetu gminy w 2005 roku. |
241 zł. |
- środki jak wyżej, tylko z budżetu państwa. Pozostałe zaplanowane środki
pomimo wykonania inwestycji i spełnienia wszystkich warunków przez gminę,
nie wpłynęły do budżetu gminy w 2005 roku. |
Dział 700 Gospodarka mieszkaniowa:
67.789 zł |
- opłaty z tytułu użytkowania wieczystego gruntów |
107.396 zł |
- dzierżawa gruntów i najem lokali |
11.027 zł |
- renta planistyczna i opłaty adiacenckie |
781 zł |
- odsetki z tytułu nieterminowych wpłat i inne |
439.421 zł |
- sprzedaż nieruchomości w tym: 245.082 zł - sprzedaż 22.963 m2
powierzchni gruntów
194.339 zł - sprzedaż siedmiu lokali
mieszkalnych oraz wpłaty
bonifikaty udzielonej przy
sprzedaży lokali mieszkalnych |
Dział 710 Działalność usługowa:
1.000 zł |
- dotacja z budżetu państwa na remont pomnika Powstańców Wlkp.
na cmentarzu w Ostrzeszowie |
Działalność 750 Administracja publiczna:
Dochody wykonane w 109,8 % planu rocznego i pochodzą:
136.600 zł |
- dotacja na zadania zlecone z zakresu utrzymania administracji rządowej |
14.738 zł |
- grzywny, mandaty i inne kary pieniężne nałożone przez Straż Miejską |
21.033 zł |
- dochody z dzierżaw lokali w budynku UMiG |
33.073 zł |
- odsetki z lokat na koncie bankowym |
7.162 zł |
- inne dochody |
Dział 751 Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa:
3.626 zł |
- dotacja z budżetu państwa na aktualizację spisu wyborców |
65.662 zł |
- dotacja z budżetu państwa na przeprowadzenie wyborów Prezydenta
Rzeczypospolitej Polskiej |
41.898 zł. |
- dotacja z budżetu państwa na przeprowadzenie wyborów do Sejmu i Senatu |
Dział 754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa:
2.900 zł |
- dotacja z budżetu państwa na zadania z zakresu obrony cywilnej
|
Dział 756 Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek
nie posiadających osobowości prawnej:
53,5 % dochodów realizowano w Dziale 756, które są wyższe od wykonania 2004r. o 13,5 %
Lp |
Nazwa podatku |
Wpływy 2004 |
Wpływy 2005 |
Spadek.
Przyrost |
Udział
procentowy |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. |
Podatek od nieruchomości |
6.949.243 |
7.578.762 |
109,1 |
40,4 |
2. |
Udział gminy w podatku dochodowym od osób fizycznych |
5.997.825 |
7.284.560 |
121,5 |
38,8 |
3. |
Opłata skarbowa i podatek od czynności cywilnoprawnych |
1.074.877 |
1.175.312 |
109,3 |
6,3 |
4. |
Udział gminy w podatku dochodowym od osób prawnych |
393.400 |
649.018 |
165,0 |
3,5 |
5. |
Podatek od środków transportowych |
747.207 |
779.847 |
104,4 |
4,2 |
6. |
Opłata administracyjna |
46.297 |
37.468 |
80,9 |
0,2 |
7. |
Karta podatkowa |
83.288 |
63.613 |
76,4 |
0,3 |
8. |
Podatek rolny |
100.417 |
112.662 |
112,2 |
0,6 |
9. |
Podatek leśny |
113.815 |
134.562 |
118,2 |
0,7 |
10. |
Podatek od spadków i darowizn |
76.800 |
60.108 |
78,3 |
0,3 |
11. |
Opłata targowa |
68.942 |
102.846 |
149,2 |
0,6 |
12. |
Podatek od posiadania psów |
27.699 |
28.189 |
101,8 |
0,2 |
13. |
Odsetki i inne |
55.099 |
101.791 |
184,7 |
0,5 |
14. |
Dywidendy |
3.020 |
5.845 |
193,5 |
- |
15. |
Opłaty za handel alkoholem |
296.052 |
300.445 |
101,5 |
1,6 |
16. |
Dotacja z P F R O N |
486.009 |
329.557 |
67,8 |
1,8 |
17. |
OGÓŁEM |
16.519.990 |
18.744.405 |
113,5 |
110,0 |
Z powyższego zestawienia widać, że utrzymuje się wiodąca rola:
- podatku od nieruchomości , dobra realizacja podatku spowodowana przyrostem
powierzchni do opodatkowania,
- udziału gminy w podatku dochodowym od osób fizycznych- po raz pierwszy dochody
zostały zrealizowane ponad kwotę zaplanowaną na 2005 rok
Łączny udział w /w podatków stanowi prawie 80 % wpływów z wszystkich podatków
- opłaty skarbowej i podatku od czynności cywilnoprawnej,
- udziału gminy w podatku dochodowym od osób prawnych – dobra realizacja podatku może
świadczyć o polepszającej się kondycji ekonomicznej firm z terenu naszej gminy,
- podatku od środków transportowych.
Łączny udział w / w podatków stanowi 14 % wpływów z wszystkich podatków.
Pozostałe podatki odgrywają znacznie mniejszą rolę bądź wręcz marginalną- łącznie około 6% wpływów z wszystkich podatków. Zauważyć należy w tej grupie zanikające z roku na rok znaczenie wpływów z tytułu karty podatkowej.
Dział 758 Różne rozliczenia:
Dochody działu to subwencja otrzymana z budżetu państwa zgodnie z planem :
9.167.426 zł |
|
620.896 zł. |
- część równoważąca subwencji ogólnej |
Dział 801 Oświata i wychowanie:
Dochody działu wykonane w 87,8 % z tego:
10.930 zł |
|
9.012 zł |
- sfinansowanie wyprawki szkolnej , |
1.300 zł. |
- dotacja na sfinansowanie – w ramach wdrażania reformy oświaty - prac
komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych w sesji letniej , powołanych do
przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego związanego z awansem
zawodowym nauczycieli, |
2.723 zł |
- odsetki bankowe z konta ZOPO |
Dział 852 Pomoc społeczna:
Najważniejsze pozycje dochodów to dotacje z budżetu państwa na finansowanie zadań zleconych:
333.900 zł |
|
20.345 zł |
- składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacane za osoby pobierające
niektóre świadczenia z pomocy społecznej oraz niektóre świadczenia
rodzinne, |
103.020 zł |
- zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenia społeczne |
98.672 zł |
- specjalistyczne usługi opiekuńcze
|
3.924.055 zł |
- świadczenia rodzinne oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z
ubezpieczenia społecznego |
Pozostałe dochody w dziale:
24.388 zł |
- odpłatność za usługi opiekuńcze |
13.144 zł |
- dochody z marży w Dziennym Domu Pomocy Społecznej |
95.650 zł |
- dotacja na dofinansowanie Rządowego Programu „Posiłek dla
potrzebujących” |
299.900 zł |
- dotacja do utrzymania Miejsko- Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej |
185.500 zł |
- dotacja na zasiłki i pomoc w naturze na zadania własne |
1.895 zł |
- inne dochody |
Dział 853 Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej
Dział 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska:
Dział 921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego:
60.000 zł |
|
6.440 zł. |
|
9.500 zł. |
|
2.339 zł. |
|
Skutki udzielonych ulg, odroczeń, rozłożenia na raty , umorzenia i stan zaległości oraz należności pozostałe do zapłaty ogółem.
|
WYSZCZEGÓLNIENIE |
Dział |
Rozdział |
§ |
Należności pozostałe do zapłaty ogółem |
Skutki obniżenia górnych stawek podatków obliczone za okres sprawozdawczy |
Skutki udzielonych przez gminę ulg, umorzeń i zwolnień obliczone za okres sprawozdawczy
( bez ulg i zwolnień ustawowych ) |
Skutki decyzji wydanych przez organ podatkowy na podstawie ustawy Ordynacja Podatkowa obliczone za okres sprawozdawczy |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
1 |
Gospodarka nieruchomościami |
700 |
70005 |
0470
0750 |
8.103
12.002 |
|
|
|
2 |
Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem |
756 |
75701
75615
75616 |
0350
0310
0340
5000
0560
0910
0310
0320
0330
0340
0360
0370
5000
0560
0910
0410
0560
0910 |
131.179
146.100
12.924
18
6.946
52.737
328.263
4.749
519
92.624
3.108
4.493
308
193.237
184.240
42.672
1.502
2.432 |
165.591
63.697
190.976
343.134
|
84.486
9.724
35.973
1.137
134
1.694
3.056
15.051 |
12.163
45.177
37
5.041
2.622 |
3 |
Świadczenia rodzinne oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego |
852 |
85212 |
0970 |
165.518 |
|
|
|
4 |
Razem |
|
|
|
1.393.674 |
763.398 |
151.255 |
65.040 |
Zgodnie z Ordynacją podatkową do zalegających wysyłane są upomnienia , gdy to nie odnosi skutku sprawa kierowana jest do egzekucji do Naczelnika Urzędu Skarbowego. W niektórych przypadkach następuje zabezpieczenie na hipoteczne. Wpływ gminy na egzekucję zaległości w Urzędach Skarbowych jest żaden. Wielokrotnie wysyłane monity w sprawie przyspieszenia egzekucji należności na rzecz gminy odnoszą minimalny skutek.
Dochody związane z realizacją zadań zleconych gminie przedstawiają się następująco:
plan ogółem : 4.772.554 zł.
wykonanie ogółem : 4.730.678 zł.
Wykonanie dochodów związanych z realizacją zadań zleconych w poszczególnych działach , rozdziałach , paragrafach przedstawiono w Załączniku Nr 1 do niniejszego Sprawozdania
Realizacja wydatków związanych z realizacją zadań wspólnych realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami administracji rządowej i samorządowej przedstawiono powyżej omawiając Załącznik Nr 1 do niniejszego Sprawozdania
II. Omówienie wydatków w poszczególnych działach
/ Załącznik Nr 2 do niniejszego Sprawozdania/
Dział 010 Rolnictwo i łowiectwo:
Sfinansowano następujące wydatki:
2.223 zł |
- wpłata gminy Ostrzeszów na rzecz izb rolniczych w wysokości 2 %
uzyskanych wpływów z podatku rolnego |
3.310 zł |
- dofinansowanie organizacji dożynek wiejskich |
2.445 zł |
- zakupy różne i inne wydatki z zakresu rolnictwa m. in. pomoc dla
hodowców pszczół i gołębi , zakup nagród, |
Dział 020 Leśnictwo:
Dział 600 Transport i łączność:
Łączne wydatki w dziale 3.820.826 zł są wyższe od wykonania 2004r o 22,8 %.
W 2004 roku na drogach wykonano m.in.
1. Miasto:
1. |
Remonty cząstkowe 2.905 m2 |
158.219 zł. |
2. |
Remonty bieżące chodników 121 m2
chodnik ul. Sienkiewicza 690 m2 |
151.497 zł. |
3. |
Remont urządzeń odwadniających 11 szt. |
8.832 zł. |
4. |
Remont dróg nieulepszonych kamieniem
i destruktem
ul. Kościuszki 150 mb
ul. Piłsudskiego 210 mb
ul. Berlinga 100 mb
ul. Cicha 120 mb |
42.551 zł. |
5. |
Profilowanie dróg gruntowych
ul. Tęczowa i Piłsudskiego |
25.122 zł. |
6. |
Nakładka bitumiczna ul. Kościuszki
200 mb |
100.461 |
7. |
Budowa ul. Wrzosowa 325 mb |
229.002 zł. |
8. |
Budowa ul. Słoneczna |
174.947 zł. |
2. Wieś:
1. |
Remonty cząstkowe 2.871 m2 |
116.308 zł. |
2. |
Remont urządzeń odwadniających/ przepusty/ 82mb |
59.065 zł. |
3. |
Równiarka |
43.504 zł. |
4. |
Remont dróg żużlem 1100 t. ,tłuczniem 210 t. |
67.612 zł. |
5. |
Rowy i ścinka poboczy |
4.877 zł. |
6. |
Prześwietlanie drzew |
11.671 zł. |
7. |
Powierzchniowe utrwalenie dróg:
Niedźwiedź , Olszyna 1.183 mb |
50.008 zł. |
8. |
Budowa drogi Rogaszyce 1,39 km, 6,088 m2 |
669.655 zł. |
9. |
Budowa drogi Pustkowie 0,6 km, 1.740 m2 |
45.982 zł. |
10. |
Budowa drogi Pustkowie Królewskie 2,076 km, 8.444 m2 |
777.425 zł. |
11. |
Budowa drogi Siedlików |
517.688 zł. |
12. |
Chodnik Niedźwiedź – 590 mb , 869 m2 , Siedlików projekt, Rogaszyce projekt kostka, |
107.628 zł. |
3. Dofinansowanie do innych zarządców dróg - 60.192 zł
w tym: dofinansowanie do budowy chodnika do Olszyny i ul. Piastowska 30.000 zł.
projekt techniczny skrzyżowania dróg 30.192 zł.
4. Utrzymanie zimowe dróg na terenie miasta i gminy w 2005 roku – 339.967 zł.
Dział 700 Gospodarka mieszkaniowa:
Gospodarka gruntami i nieruchomościami:
Łączne wydatki 484.590 zł.
w tym:
78.730 zł |
- opracowania geodezyjne, wyceny, komunalizacja, odtwarzanie granic
wykupy gruntów i odszkodowania za wykupy gruntów itp. |
2.527 zł |
- opłata za wieczyste użytkowanie gruntów |
3.333 zł. |
- wypłata kaucji mieszkaniowej |
400.000 zł |
- budowa bloku komunalnego, |
Dział 710 Działalność usługowa:
119.668 zł |
- opracowanie projektów decyzji i planów przestrzennego zagospodarowania |
30.867 zł |
- remont na cmentarzu Pomnika Powstańców Wlkp. |
Dział 750 Administracja publiczna:
Główne wydatki to:
1. Środki wydatkowane w ramach zadań zleconych na
utrzymanie administracji rządowej.
2. Utrzymanie Rady Miejskiej oraz Rad Dzielnic i Sołectw
z tego: 279.235 zł wypłaty diet. |
136.600 zł
290.645 zł
|
3. Koszt utrzymania Urzędu Miasta i Gminy
Najważniejsze pozycje wydatków to:
a) koszty osobowe 2.291.114 zł
b) materiały i wyposażenie 174.537 zł
c) usługi pozostałe 195.209 zł
d) usługi remontowe 41.223 zł
e) zakup energii 43.375 zł
f) budowa windy w budynku UMiG 199.407 zł
g) projekt i kosztorys budowy sieci 5.100 zł.
komuerowej
h) pozostałe wydatki 13.181 zł |
2.963.146 zł |
4. Składki:
a) Wielkopolski Ośrodek Kształcenia i Studiów Samorządowych
b) Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Wielkopolski
c) Związek Miast Polskich
d) Związek Gmin Ziemi Ostrzeszowskiej
e) Związek Gmin Zlewni Górnej Baryczy |
9.120 zł
4.440 zł
2.781 zł
9.200 zł
16.796 zł |
Dział 751 Urzędu naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa
oraz sądownictwa:
3.626 zł |
|
65.662 zł |
- wydatki związane z przeprowadzeniem wyborów Prezydenta
Rzeczpospolitej Polskiej |
41.898 zł |
- wydatki związane z przeprowadzeniem wyborów do Sejmu i Senatu |
Dział 754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa:
Łączne wydatki na utrzymanie Ochotniczych Straży Pożarnych – 162.103 zł
w tym:
- Ekwiwalenty za udział w akcjach ratowniczo - gaśniczych.
|
12.148 zł |
- Zakup materiałów i wyposażenia (zakup oleju i paliwa, części samochodowe, nagrody na turnieje i zawody, materiały budowlane do remontu strażnic)
|
79.967 zł |
- Zakup energii (elektrycznej, cieplnej - ogrzewanie)
|
27.827 zł |
- Pozostałe usługi (przeglądy techniczne, remonty sprzętu p.poż.
naprawa samochodów pożarowych). |
5.369 zł |
- Podróże służbowe.
|
21 zł |
- Opłaty i składki (ubezpieczenie samochodów i strażnic)
|
6.813 zł |
- Składki ZUS i Fundusz Pracy
|
661 zł |
- Wynagrodzenia bezosobowe
|
26.520 zł |
- Zakup sortów mundurowych
|
2.777 zł |
Inne wydatki w dziale to:
2.900 zł |
- wydatki z zakresu obrony cywilnej |
Dział 756 Dochody od osób prawnych , od osób fizycznych i od innych jednostek
nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem:
10.191 zł. – wynagrodzenia agencyjno-prowizyjne związane z poborem podatków,
Dział 757 Obsługa długu publicznego:
178.087 zł |
- odsetki od zaciągniętych kredytów bankowych |
4.345 zł |
- prowizja od zaciągniętego kredytu |
Dział 801 Oświata i wychowanie:
Szkoły podstawowe:
Łączne koszty utrzymania szkół w 2005 roku razem z inwestycjami wyniosły 7.894.301 zł
z tego:
1) |
wydatki osobowe 6.364.072 zł
tj. 80,6 % wydatków ogółem |
2) |
zakup materiałów i wyposażenia 254.646 zł |
|
w tym:
|
- opał (węgiel, miał, koks) |
72.780 zł |
|
- olej opałowy |
48.523 zł |
|
- materiały biurowe, druki, czasopisma |
35.433 zł |
|
- środki czystości, artykuły gospodarcze
i do remontów |
39.696 zł |
|
- wyposażenie pomieszczeń szkolnych |
23.091 zł |
|
- komputery i wyposażenie |
11.147 zł |
|
- inne |
23.976 zł |
3) usługi remontowe 121.947 zł
w tym:
|
- konserwacja i naprawa maszyn |
12.827 zł |
|
- malowanie pomieszczeń szkolnych |
10.068 zł |
|
- roboty remontowe budowlane w Szkole
Podstawowej Nr 1 , 3 i Rogaszycach |
55.657 zł |
|
- inne remonty w szkołach podstawowych |
43.395 zł |
4) usługi pozostałe 88.887 zł
5) zakup energii 173.050 zł
6) wydatki inwestycyjne 844.540 zł
w tym:
8) inne wydatki 43.441 zł
Oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych:
Łączny koszt utrzymania w 2005 roku wyniósł 698.177 zł.
z tego:
1) koszty osobowe 696.353 zł. tj. 99,7 % wydatków ogółem
2) pozostałe wydatki 1.824 zł.
Przedszkola:
Łączny koszt utrzymania w 2005 roku wyniósł 1.761.659 zł.
z tego:
1) koszty osobowe 1.329.047 zł tj. 75,4 % wydatków ogółem
2) zakup materiałów 25.226 zł
3) usługi remontowe 38.177 zł
4) usługi pozostałe 28.188 zł
5) dotacja do Przedszkola Sióstr
Nazaretanek 311.500 zł
Przedszkole posiada status Przedszkola Publicznego nadany przez Kuratora Oświaty i
zgodnie z Ustawą o systemie oświaty gmina jest zobowiązana do przekazywana
dotacji.
6) pozostałe wydatki 29.521 zł.
Gimnazja:
Łączne koszty utrzymania w 2005 roku wyniosły 3.901.165 zł
z tego:
1) koszty osobowe 3.541.665 zł, tj. 90,8 % wydatków ogółem
2) materiały i wyposażenia 88.454 zł
3) usługi remontowe 45.595 zł
4) usługi pozostałe 34.901 zł
5) zakup energii 162.615 zł
6) pozostałe wydatki 27.935 zł
Inne wydatki w dziale Oświata i wychowanie:
Dowożenie uczniów do szkół 297.088 zł
Dokształcanie i doskonalenie nauczycieli 18.428 zł.
Dział 851 Ochrona zdrowia:
Na realizację Gminnego Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w 2005 roku wydano łącznie 299.761 zł.
Środki przeznaczono na:
1) |
|
|
2) |
Udzielenie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie. |
19.812 zł |
3) |
Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej dla dzieci i młodzieży. |
217.095 zł |
4) |
Wspomaganie działalności, stowarzyszeń do rozwiązywania problemów alkoholowych. |
37.874 zł |
5) |
Koszty związane z prowadzeniem Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. |
24.980 zł |
Dział 853 Opieka społeczna:
Łączne wydatki w dziale wyniosły 7.351.251 zł. wzrost do wykonania 2004 roku o 29,5 %
Spowodowane zostało to przekazaniem do gmin od 1 maja 2004 r. zadań z zakresu świadczeń rodzinnych oraz składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego.
Powyższe środki wydatkowano na:
1. |
Zasiłki i pomoc w naturze |
619.465 zł |
2. |
Dodatki mieszkaniowe |
802.740 zł |
3. |
Utrzymanie Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej |
755.000 zł |
4. |
Usługi opiekuńcze |
345.772 zł |
5. |
Utrzymanie Środowiskowego Domu Samopomocy |
333.900 zł |
6. |
Utrzymanie Dziennego Domu Pomocy Społecznej |
375.020 zł |
7. |
Składki na ubezpieczenia zdrowotne opłacane za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej |
20.345 zł |
8. |
|
7.000 zł |
9. |
Dożywianie dzieci w szkołach |
167.954 zł |
10. |
Świadczenia rodzinne oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego |
3.924.055 zł |
Dział 854 Edukacyjna opieka wychowawcza:
Świetlice szkolne:
Łączne wydatki w 2005 roku wyniosły 660.779 zł z czego: 637.040 zł to koszty osobowe
tj. 96,4 % wydatków ogółem.
Kolonie, obozy oraz inne formy wypoczynku dzieci i młodzieży:
23.893 zł - dofinansowanie wypoczynku w czasie ferii zimowych i wakacji letnich,
z tego :
21.000 zł. – dofinansowanie wypoczynku letniego organizowanego przez Związek Harcerstwa Polskiego 4.592 zł., Związek Harcerstwa Rzeczypospolitej 12.871 zł., UKS „Koliber” 1.508 zł. , Szkoła Podstawowa w Szklarce Przygodzickiej 1.028 zł. , Gimnazjum Nr 2 w Ostrzeszowie 1.001 zł. / na podstawie konkursu ofert ogłoszonych na podstawie ustawy z dnia 24.04.2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Aktualnie dotacje te podlegają rozliczeniu przez Kontrolera Miejsko- Gminnego/
Dział 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska:
Gospodarka ściekowa i ochrona wód:
200.000 zł |
- dopłata do różnicy cen za oczyszczanie ścieków |
30.000 zł. |
- współudział w budowie systemów kanalizacyjnych i wodociągowych w
Rojowie |
Oczyszczanie miasta:
Utrzymanie zieleni :
74.656 zł. - utrzymanie zieleni wykonywane przez Zakład Pana Stempniewicza
Oświetlenie ulic:
341.928 zł |
- koszt energii elektrycznej, |
|
|
293.981 zł |
- koszt utrzymania punktów świetlnych, |
280.977 zł |
- budowa i rozbudowa oświetlenia, |
Pozostała działalność:
34.800 zł |
- opłata za prowadzenie szaletu miejskiego, |
97.823 zł |
- kontynuacja budowy targowiska przy ul. Łąkowej, |
49.360 zł |
- zakup i montaż kontenera sanitarnego na targowisku miejskim, |
100.000 zł |
- budowa stacji uzdatniana wody, |
40.000 zł |
- remont kotłowni na Osiedlu Piastów, |
147.090 zł |
- oleje, smary materiały eksploatacyjne do mikrociągnika, wywóz
nieczystości, usunięcie drzew, czyszczenie kanalizacji, remonty
w szaletach, wyposażenie placów zabaw,
zakup wiat przystankowych, zakup koszy ulicznych, zakup dekoracji
świątecznych, zakup i remont ławek, |
Dział 921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego:
521.500 zł |
- dotacja budżetowa do utrzymania Ostrzeszowskiego Centrum Kultury
/ dotacja do instytucji kultury/ |
500.000 zł |
- dotacja do modernizacji Kinoteatru |
331.390 zł |
- dotacja budżetowa do utrzymania Biblioteki,
/ dotacja do instytucji kultury/ |
43.793 zł |
- pozostałe wydatki z zakresu kultury w tym: |
10.000 zł - dotacja do Stowarzyszenia Stuhr – Ostrzeszów. Na podstawie konkursu ofert
ogłoszonego na podstawie ustawy z dnia 24.04.2003 r. o działalności pożytku
publicznego i o wolontariacie. Aktualnie dotacja podlega rozliczeniu przez
Kontrolera Miejsko- Gminnego.
33.793 zł - festyny z okazji Dnia Dziecka, wydatki związane z 3-Maja, dofinansowanie
Festiwalu „Chopin dla Najmłodszych”
Dział 926 Kultura fizyczna i sport:
Przekazano dotację do utrzymania obiektów w Ośrodku Sportu i Rekreacji w Ostrzeszowie w kwocie 160.000 zł / dotacja do zakładu budżetowego/ oraz 320.000 zł na prace modernizacyjne na basenie oraz opracowanie koncepcji wariantowej na krytą pływalnię.
Omówienie wykonania przychodów i wydatków Ośrodka Sportu i Rekreacji w Ostrzeszowie
/ zakład budżetowy – na podstawie informacji otrzymanej z Ośrodka /
Przychody i wydatki Ośrodka Sportu i Rekreacji w Ostrzeszowie za 2005 rok kształtują się na tym samym poziomie.
Na przychody największy wpływ mają sprzedane usługi noclegowe i usługi gastronomiczne / § 0830 /Wiąże się to przede wszystkim z obozami sportowymi i ilością gości latem. Z tego też tytułu osiągnięto wyższe przychody od zamierzonych o 15.700 zł. Natomiast zmniejszył się przychód z tytułu dzierżaw /§ 0750 /, z uwagi na nieuczciwego dzierżawcę z którym Ośrodek musiał zerwać umowę dzierżawy.
Razem przychody z otrzymaną dotacją wyniosły 832.059 zł.
Na koszty Ośrodka Sportu i Rekreacji wpływ ma wiele czynników. Największym obciążeniem są wynagrodzenia i związane z nimi składki ZUS / §§ 4010, 4110, 4120/ Do kosztów pracowniczych doliczyć należy wypłatę zakładowego funduszu nagród i zakładowego funduszu świadczeń socjalnych / §§ 4040, 4440 /
Pozostałe koszty to:
1. Zakup środków żywności dla Restauracji Zacisze / § 4220 / Plan został przekroczony ze względu na imprezy grupowe , które nie były uwzględniane w planach.
2. Zakup energii, wody, gazu / § 4260 / Plan został przekroczony głównie ze względu na rosnące ceny w /w produktów , jak i większe ich zużycie.
3. Materiały i wyposażenie / § 4210 / Przekroczono plan przede wszystkim ze względów na duży wzrost cen oleju napędowego i węgla.
4. Usługi obce , w tym najbardziej znaczące / § 4330 / , umowy zlecenia, opłaty telekomunikacyjne, reklama, usługi transportowe.
5. Opłaty , składki , podróże służbowe, usługi remontowe /§§ 4430, 4410, 4270 /
Razem koszty Ośrodka Sportu i Rekreacji w Ostrzeszowie wynoszą 832.679 zł.
W dziale tym finansowano organizację imprez sportowych i rekreacyjnych w klubach i organizacjach sportowych. Łącznie na ten cel wydano 166.000 zł. Na podstawie konkursu ofert ogłoszonych na podstawie ustawy z dnia 24.04.2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Aktualnie trwa rozliczenie wykorzystanych dotacji przez Kontrolera Miejsko- Gminnego. Dotacje otrzymały:
1. Stowarzyszenie Sportowe „Crossy Ostrzeszowskie” 12.000 zł.
2. Klub Piłkarski Ostrzeszów 36.000 zł.
3. Rojowski Ludowy Klub Sportowy „Ajax” Rojów 14.000 zł.
4. LZS Siedlików 2.500 zł.
5. Klub Sportowy Rogaszyce 7.000 zł.
6. Ognisko TKKF „Płomień” w Ostrzeszowie 4.000 zł.
7. MKS Tenisa Stołowego „Trasko” w Ostrzeszowie 5.000 zł.
8. LKS Orkan Ostrzeszów 12.000 zł.
9. Parafialny Klub Sportowy „Arka” w Niedźwiedziu 1.500 zł.
10.Miejsko- Gminny Szkolny Związek Sportowy w Ostrzeszowie 71.000 zł.
11.Polskie Towarzystwo Tatrzańskie , Zarząd Koła Ostrzeszów 1.000 zł.
Wydatki związane z realizacją zadań zleconych gminie przedstawią się następująco:
plan ogółem 4.772.554 zł.
wydatki ogółem 4.730.678 zł.
Wykonanie wydatków na zadania zlecone w poszczególnych działach , rozdziałach i paragrafach przedstawiono w Załączniku Nr 2 do niniejszego Sprawozdania.
Wykonanie wydatków związanych z realizacją zadań wspólnych realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami administracji rządowej i samorządowej przedstawiony został powyżej przy omawianiu Załącznika Nr 2 do niniejszego Sprawozdania.
III. W Załączniku Nr 3 do niniejszego Sprawozdania przedstawiono "Realizację inwestycji , remontów i innych wydatków majątkowych miasta i gminy Ostrzeszów za 2005 rok"
Omówienie wykonania poszczególnych inwestycji , remontów i innych wydatków majątkowych nastąpiło powyżej przy omawianiu wydatków w poszczególnych działach.
IV. W Załączniku Nr 4 "Przychody i wydatki Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Ostrzeszowie za 2005 rok".
PRZYCHODY
§ 6900 - różnica pomiędzy planem a realizacją wyniosła 10.019 zł. Środki GFOŚiGW są to m.in. środki przekazywane są przez Urząd Marszałkowski i pochodzą z opłat za gospodarcze korzystanie ze środowiska wnoszonych przez przedsiębiorców z terenu Miasta i Gminy Ostrzeszów. Planując wysokość wpływów w danym roku bierze się pod uwagę wyłącznie wysokość wpływów z poprzedniego roku budżetowego. Różnice mogą być duże jak miało to miejsce w analizowanym okresie. Przyczyną mogą być następujące czynniki: likwidacja lub powstawanie nowych firm, długość okresu grzewczego, ceny paliw, modernizacje systemów grzewczych, wymiana samochodów, budowa indywidualnych systemów oczyszczania ścieków i inne trudne do przewidzenia czynniki.
WYDATKI
§ 4300 – pod tym paragrafem mieściły się następujące zadania: ochrona bezdomnych psów (dotacja dla Towarzystwa Przyjaciół Zwierząt), zobowiązania z poprzedniego roku (dotyczy płatności za fakturę wystawioną za prowadzenie selektywnej zbiórki odpadów), segregacja odpadów, dowóz dzieci na zakończenie konkursu ekologicznego, wywóz na składowisko odpadów zebranych podczas akcji Sprzątanie Świata , likwidacja dzikich składowisk (to zadanie nie dotyczyło dosłownie rekultywacji terenów na których mieszczą się dzikie wysypiska , a jedynie sytuacji nieprzewidzianych kiedy urząd jest zobligowany do przejęcia obowiązku właściciela terenu w zakresie usunięcia odpadów – taka sytuacja nie miała miejsca w roku 2005), szkolenia (nie wydatkowano). Różnica pomiędzy planem, a realizacją wyniosła prawie 32.000 zł. Przyczyny są następujące: nie zrealizowano dowozu dzieci na zakończenie konkursu, ponieważ nauczyciele z poszczególnych szkół dokonali tego we własnym zakresie, nie wykonano likwidacji dzikich wysypisk, selektywna zbiórka odpadów rozpoczęła się w miesiącu czerwcu, a nie jak planowano z początkiem roku.
§ 6110 - pod tym paragrafem mieściły się następujące zadania: dofinansowanie do zakupu przydomowych oczyszczalni ścieków i zobowiązania z poprzedniego roku (dotyczyły również dotacji do zakupu przydomowej oczyszczalni ścieków). Różnica pomiędzy planem, a realizacją wyniosła przeszło 6.600 zł. Przyczyną pozostania środków na koncie funduszu było małe zainteresowanie dotacją, wpłynęło tylko 8 wniosków o dofinansowanie, z tego pięć wniosków ze względu na lokalizację oczyszczalni zostało rozpatrzonych negatywnie.
§ 4210 – pod hasłem edukacja ekologiczna zawarte są następujące wydatki: nagrody główne za zajęcie I, II, III-miejsca w konkursie ekologicznym „Lider Lokalnej Ekologii 2004/2005” w wysokości kolejno: 5.000 zł, 1.500 zł i 500 zł, następnie nagrody na poszczególnych etapach w/w konkursu, czyli na etapie gminnego konkursu wiedzy, konkursu plastycznego konkursu na najlepszego zbieracza zużytych baterii oraz zakup: worków, rękawic lateksowych, dyplomów, akwarium dla LO. Różnica pomiędzy planem, a realizacją wyniosła prawie 3.000 zł. Powodem pozostawienia środków są oszczędności przy zakupie nagród – skorzystano z promocyjnej oferty księgarni wysyłkowej.
§ 6270 – budowa sieci kanalizacyjnej – przeznaczone na ten cel środki zostały wydane w całości. Wydatek ten był partycypacją w kosztach inwestycji prowadzonej przez Spółkę Wodno Ściekową „Strzegowa”.
V. W załączniku Nr 5 przedstawiono zestawienie dochodów własnych i wydatków nimi finansowanych " Wykonanie planu dochodów i wydatków rachunku dochodów własnych jednostek budżetowych działających w oświacie w 2005 rok". Rachunki działają na podstawie Uchwały Rady Miejskiej w Ostrzeszowie w Zakładzie Obsługi Placówek Oświatowych od 2005 roku.
VI. W Załączniku Nr 6 przedstawiono sprawozdanie roczne z wykonania planu finansowego samorządowej instytucji kultury – Biblioteki w Ostrzeszowie.
VII. w Załączniku Nr 7 przedstawiono sprawozdanie roczne z wykonania plany finansowego samorządowej instytucji kultury – Ostrzeszowskiego Centrum Kultury w Ostrzeszowie .