Straż Miejska w Ostrzeszowie jest jednostką wchodzącą w skład struktury organizacyjnej UMiG w Ostrzeszowie, utworzoną w celu realizacji zadań wynikających z ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych.
Dane kontaktowe:
Straż Miejska w Ostrzeszowie
ul. Zamkowa 31
63 - 500 Ostrzeszów
tel. (62) 732 06 06
kom. 607 245 446
e – mail: sm@ostrzeszow.pl
Komendantem Straży Miejskiej w Ostrzeszowie jest Sławomir Grzegorowski – tel. kom. 607 245 446 lub (62) 732 06 06, e-mail: komendantsm@ostrzeszow.pl
Podstawowym aktem prawnym regulującym funkcjonowanie Straży Miejskiej w Ostrzeszowie jest ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 roku o strażach gminnych, która w art. 11 ust. 1 określa, że do zadań Straży należy w szczególności:
1) ochrona spokoju i porządku w miejscach publicznych;
2) czuwanie nad porządkiem i kontrola ruchu drogowego - w zakresie określonym w przepisach o ruchu drogowym;
2a) kontrola publicznego transportu zbiorowego - w zakresie określonym w art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 2016 i 2435 oraz z 2019 r. poz. 730 i 1495);
3) współdziałanie z właściwymi podmiotami w zakresie ratowania życia i zdrowia obywateli, pomocy w usuwaniu awarii technicznych i skutków klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń;
4) zabezpieczenie miejsca przestępstwa, katastrofy lub innego podobnego zdarzenia albo miejsc zagrożonych takim zdarzeniem przed dostępem osób postronnych lub zniszczeniem śladów i dowodów, do momentu przybycia właściwych służb, a także ustalenie, w miarę możliwości, świadków zdarzenia;
5) ochrona obiektów komunalnych i urządzeń użyteczności publicznej;
6) współdziałanie z organizatorami i innymi służbami w ochronie porządku podczas zgromadzeń i imprez publicznych;
7) doprowadzanie osób nietrzeźwych do izby wytrzeźwień lub miejsca ich zamieszkania, jeżeli osoby te zachowaniem swoim dają powód do zgorszenia w miejscu publicznym, znajdują się w okolicznościach zagrażających ich życiu lub zdrowiu albo zagrażają życiu i zdrowiu innych osób;
8) informowanie społeczności lokalnej o stanie i rodzajach zagrożeń, a także inicjowanie i uczestnictwo w działaniach mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym i współdziałanie w tym zakresie z organami państwowymi, samorządowymi i organizacjami społecznymi;
9) konwojowanie dokumentów, przedmiotów wartościowych lub wartości pieniężnych dla potrzeb gminy.
Funkcjonowanie Straży Miejskiej w Ostrzeszowie regulują również lokalne przepisy:
§ uchwała Rady Miejskiej Ostrzeszów z dnia 29 kwietnia 2021 r. nr XXXII/291/2021 w sprawie umiejscowienia Straży Miejskiej w Ostrzeszowie w strukturze Urzędu Miasta i Gminy w Ostrzeszowie
§ zarządzenie Burmistrza Miasta i Gminy Ostrzeszów nr 97/2021 z dnia 5 maja 2021 roku w sprawie nadania REGULAMINU STRAŻY MIEJSKIEJ W OSTRZESZOWIE
§ zarządzenie Burmistrza Miasta i Gminy Ostrzeszów nr 98/2021 z dnia 5 maja 2021 roku w sprawie ustalenia REGULAMINU MUNDUROWEGO STRAŻY MIEJSKIEJ W OSTRZESZOWIE
§ zarządzenie Burmistrza Miasta i Gminy Ostrzeszów nr 92/2021 z dnia 28 kwietnia 2021 roku w sprawie ZASAD KORZYSTANIA Z SAMOCHODÓW SŁUŻBOWYCH w Urzędzie Miasta i Gminy w Ostrzeszowie
Klauzula informacyjna
dotycząca przetwarzania danych osobowych na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze w związku z zapisami art. 22 Ustawy o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości
Administrator danych osobowych
Administratorem danych osobowych jest Komendant w Ostrzeszowie z siedzibą: ul. Zamkowa 31, 63-500 Ostrzeszów
Inspektor Ochrony Danych
Z Inspektorem Ochrony Danych można się z nią kontaktować listownie na adres Administratora lub e-mailem na adres iod@ostrzeszow.pl. Do IOD należy kierować sprawy dotyczące przetwarzania Państwa danych przez Straż Miejską w Ostrzeszowie, w tym sprawy dotyczące realizacji praw w zakresie dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usuwania, ograniczenia przetwarzania, czy sprzeciwu na ich przetwarzanie.
Cele przetwarzania i podstawa prawna
Dane osobowe przetwarzane będą w celu realizacji zadań ustawowych Straży Miejskiej na podstawie art. 10 ust. 1 Ustawy o strażach gminnych. Straż Miejska zgodnie z art. 10a tej ustawy, w celu realizacji ustawowych zadań może przetwarzać dane osobowe, bez wiedzy i zgody osoby, której dane te dotyczą, uzyskane:
- w wyniku wykonywania czynności podejmowanych w postępowaniu w sprawach o wykroczenia;
- prowadzenia wizualnego monitoringu miejskiego;
- z rejestrów, ewidencji i zbiorów, do których straż posiada dostęp na podstawie odrębnych przepisów.
Prawa podmiotów danych
Osoba, której dane dotyczą, posiada prawo:
- do wniesienia do Prezesa Urzędu Ochrony danych osobowych skargi w przypadku naruszenia praw osoby w wyniku przetwarzania danych, Urząd Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa;
- do żądania od Administratora dostępu do danych osobowych, sprostowania lub usunięcia danych osobowych, lub ograniczenia przetwarzania danych osobowych.