Program współpracy Miasta i Gminy Ostrzeszów z organizacjami pozarządowymi oraz innymi uprawnionymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2006 rok
Załącznik
do Uchwały Nr XXVII/227/2005
Rady Miejskiej Ostrzeszów
z dnia 29 czerwca2005 roku
Program współpracy Miasta i Gminy Ostrzeszów
z organizacjami pozarządowymi
oraz innymi uprawnionymi podmiotami
prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2006 rok
Program określa zasady współpracy samorządu Miasta i Gminy Ostrzeszów z organizacjami pozarządowymi oraz innymi uprawnionymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, określonymi w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, zwanymi dalej „podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego”.
Rozdział 1
Cele programu
Celem wprowadzenia programu współpracy Miasta i Gminy Ostrzeszów z podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2006 rok jest:
1) umacnianie w świadomości społecznej poczucia odpowiedzialności za wspólnotę
lokalną oraz jej tradycje,
2) stworzenie warunków do zwiększenia aktywności społecznej mieszkańców gminy,
3) budowanie społeczeństwa obywatelskiego poprzez aktywizację społeczności
lokalnej,
4) prowadzenie nowatorskich i bardziej efektywnych działań na rzecz mieszkańców,
5) uzupełnieniu działań miasta i gminy w zakresie nie obejmowanym przez struktury
samorządowe,
6) zwiększenie udziału mieszkańców w rozwiązywaniu lokalnych problemów.
Rozdział 2
Przedmiot współpracy
Przedmiotem współpracy samorządu Miasta i Gminy Ostrzeszów z podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego jest:
1) realizacja zadań gminy określonych w ustawach,
2) podwyższanie efektywności działań kierowanych do mieszkańców gminy,
3) tworzenie systemowych rozwiązań ważnych problemów społecznych,
4) określanie potrzeb społecznych i sposobu ich zaspakajania,
5) konsultowanie aktów prawa lokalnego.
Rozdział 3
Formy współpracy
Miasto i Gmina Ostrzeszów realizuje zadania publiczne we współpracy z podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w szczególności w następujących formach:
1) zlecania podmiotom prowadzącym działalność pożytku publicznego realizacji zadań
publicznych na zasadach określonych w obowiązujących aktach prawnych,
2) współdziałanie w pozyskiwaniu środków finansowych z innych źródeł,
w szczególności z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej,
3) udziału w miarę możliwości podmiotów prowadzących działalność pożytku
publicznego w działaniach programowych samorządu,
4) użyczania, wynajmowania lub udostępniania pomieszczeń, będących własnością
gminy na działalność organizacji pozarządowych realizujących zadania publiczne,
5) utworzenie w Biuletynie Informacji Publicznej działu pod nazwą „ORGANIZACJE
POZARZĄDOWE”, w którym umieszczane będą wszelkie informacje dotyczące
współpracy gminy z podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego
oraz ich promocja,
6) pomocy w nawiązywaniu kontaktów międzynarodowych.
Rozdział 4
Zlecanie realizacji zadań publicznych
1. Zlecanie realizacji zadań publicznych odbywa się zgodnie z przepisami ustawy
z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
z uwzględnieniem uchwały Rady Miejskiej w sprawie trybu postępowania o udzielenie
dotacji z budżetu Miasta i Gminy Ostrzeszów podmiotom niezaliczonym do sektora
finansów publicznych, sposobu jej rozliczania oraz kontroli wykonywania zleconego
zadania.
2. Podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego mogą w 2006r.otrzymać dotacje
z budżetu gminy na cele publiczne związane z realizacją zadań wykonywanych
przez gminę, w tym w szczególności na zadania związane z:
a) ochroną i promocją zdrowia,
b) pomocą społeczną i działaniami na rzecz osób niepełnosprawnych,
c) krajoznawstwem oraz wypoczynkiem dzieci i młodzieży,
d) działalnością wspomagającą rozwój wspólnot i społeczności lokalnych,
e) kulturą fizyczną i sportem,
f) współpracą partnerską,
g) kulturą i ochroną dziedzictwa narodowego,
h) ekologią i ochroną zwierząt oraz dziedzictwa przyrodniczego.
3. Decyzję w sprawie szczegółowego wykazu zadań publicznych, zlecanych w ramach
otwartych konkursów ofert oraz odpowiadających im środków i form realizacji
(powierzanie, wspieranie) podejmuje Burmistrz Miasta i Gminy Ostrzeszów po
zasięgnięciu opinii komisji Rady Miejskiej Ostrzeszów.
4. Wykaz zadań, o których mowa w ust.3 Burmistrz opublikuje:
1) w prasie lokalnej (Informacje Samorządowe),
2) w Biuletynie Informacji Publicznej,
3) poprzez umieszczenie jej na tablicach ogłoszeniowych w Urzędzie Miasta i Gminy.
5. Burmistrz Miasta i Gminy Ostrzeszów na podstawie własnego rozeznania potrzeb
lokalnych lub na wniosek podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego
może w ciągu roku określić kolejne zadania i ogłosić otwarte konkursy na ich realizację
przez podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego. Powyższe działania
realizowane są w ramach przeznaczonych na ten cel środków budżetowych.
6. Dotacje nie mogą być udzielone na:
1) dotowanie przedsięwzięć, które są dofinansowywane z budżetu gminy lub jego
funduszy celowych na podstawie przepisów szczególnych,
2) pokrycie deficytu zrealizowanych wcześniej przedsięwzięć oraz refundację kosztów,
3) budowę, zakup budynków lub lokali, zakup gruntów,
4) działalność gospodarczą podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego,
5) udzielanie pomocy finansowej osobom fizycznym lub prawnym,
6) działalność polityczną i religijną.
7. Ogłaszając otwarty konkurs ofert w celu zlecenia realizacji zadań publicznych podmiotom
prowadzącym działalność pożytku publicznego Burmistrz opublikuje informację o nim
w sposób, określony w ust. 4.
8. W ciągu 7 dni od upłynięcia terminu składania wniosków, lista podmiotów ubiegających
się o dotacje, rodzaj zadań oraz wielkość wnioskowanych dotacji zostanie umieszczona
na tablicach ogłoszeniowych w Urzędzie Miasta i Gminy oraz zostanie podana do
publicznej informacji w Biuletynie Informacji Publicznej.
9. Decyzję o wyborze podmiotów, które uzyskają dotację oraz o wysokości dotacji
podejmuje Burmistrz, który w tym celu może zasięgnąć opinii Komisji Oceniającej.
10. Skład Komisji Oceniającej oraz regulamin jej pracy Burmistrz określa każdorazowo
zarządzeniem. Członkami Komisji Oceniającej nie mogą być osoby związane
z podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego uczestniczącymi
w otwartym konkursie.
11. Realizując zlecane przez gminę zadania publiczne podmioty prowadzące
działalność pożytku publicznego są zobowiązane do:
1) pisemnego informowania z 14 dniowym wyprzedzeniem odpowiednich komórek
organizacyjnych Urzędu Miasta i Gminy wyznaczonych do kontroli merytorycznej
i finansowej o organizacji imprez odbywających się w ramach zadania,
2) informowania w wydawanych w ramach zadania publikacjach i materiałach
informacyjnych na temat podmiotu prowadzącego działalność pożytku publicznego,
poprzez media, jak również - stosownie do charakteru zadania – poprzez widoczną
w miejscu jego realizacji tablicę lub poprzez ustną informację kierowaną
do odbiorców zadania o fakcie dofinansowania realizacji z budżetu Miasta i Gminy
Ostrzeszów.
12. Jednostki kontrolujące realizację zadań publicznych przez podmioty prowadzące
działalność pożytku publicznego wykonują swoje zadania w szczególności poprzez:
1) wizytowanie organizacji i ocenę sposobu realizacji zleconych zadań,
2) egzekwowanie przestrzegania postanowień zawartych w obowiązujących aktach
prawnych, umowach i programie współpracy Miasta i Gminy Ostrzeszów
z organizacjami pozarządowymi oraz innymi uprawnionymi podmiotami
prowadzącymi działalność pożytku publicznego, i sprawozdań,
3) egzekwowanie od podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego
wyjaśnień, zwrotu środków niewykorzystanych lub wykorzystanych niezgodnie
z umową.
Rozdział 5
Współpraca w pozyskiwaniu środków z innych źródeł
1. Samorząd Miasta i Gminy Ostrzeszów będzie pomagał podmiotom prowadzącym
działalność pożytku publicznego w pozyskiwaniu środków z innych niż budżet miasta
źródeł finansowania. Dzięki tej formie współpracy, mogą trafiać do gminy środki na
realizację programów istotnych z punktu widzenia mieszkańców gminy.
Dotyczyć to będzie w szczególności pozyskiwania środków pomocowych Unii
Europejskiej.
2. Pomoc gminy obejmować będzie w miarę możliwości:
1) informowanie o potencjalnych źródłach finansowania i zasadach udzielania dotacji,
2) opiniowanie wniosków o dotacje ze źródeł zewnętrznych,
3) promowanie ciekawych programów mogących uzyskać środki ze źródeł zewnętrznych.
3. Komórką organizacyjną Urzędu Miasta i Gminy wspierającą powyższe zadania jest
Wydział Promocji i Rozwoju Gminy.
Rozdział 6
Udział organizacji obywatelskich w działaniach programowych samorządu
1. Burmistrz Miasta i Gminy może powoływać w drodze zarządzenia zespoły doradcze,
opiniujące lub inicjatywne (wspólne zespoły) z udziałem przedstawicieli podmiotów
prowadzących działalność pożytku publicznego.
2. Celem działalności wspólnych zespołów może być w szczególności:
1) diagnozowanie problemów i potrzeb społecznych,
2) tworzenie i konsultowanie programów o charakterze strategicznym,
3) opiniowanie aktów prawa lokalnego,
4) wzajemne informowanie się o planowanych kierunkach działalności,
5) opiniowanie wniosków o udzielenie pomocy finansowej lub rzeczowej osobom
fizycznym,
6) opiniowanie wniosków o dotacje na realizację zadań publicznych.
3. Podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego mają prawo inicjowania
powoływania wspólnych zespołów. Inicjatywę taką zgłasza się do Burmistrza Miasta
i Gminy, proponując cel dla jakiego dany zespół ma zostać powołany wraz
z uzasadnieniem potrzeby jego powołania.
Załącznik
do Uchwały Nr XXVII/227/2005
Rady Miejskiej Ostrzeszów
z dnia 29 czerwca2005 roku
Program współpracy Miasta i Gminy Ostrzeszów
z organizacjami pozarządowymi
oraz innymi uprawnionymi podmiotami
prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2006 rok
Program określa zasady współpracy samorządu Miasta i Gminy Ostrzeszów z organizacjami pozarządowymi oraz innymi uprawnionymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, określonymi w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, zwanymi dalej „podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego”.
Rozdział 1
Cele programu
Celem wprowadzenia programu współpracy Miasta i Gminy Ostrzeszów z podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2006 rok jest:
1) umacnianie w świadomości społecznej poczucia odpowiedzialności za wspólnotę
lokalną oraz jej tradycje,
2) stworzenie warunków do zwiększenia aktywności społecznej mieszkańców gminy,
3) budowanie społeczeństwa obywatelskiego poprzez aktywizację społeczności
lokalnej,
4) prowadzenie nowatorskich i bardziej efektywnych działań na rzecz mieszkańców,
5) uzupełnieniu działań miasta i gminy w zakresie nie obejmowanym przez struktury
samorządowe,
6) zwiększenie udziału mieszkańców w rozwiązywaniu lokalnych problemów.
Rozdział 2
Przedmiot współpracy
Przedmiotem współpracy samorządu Miasta i Gminy Ostrzeszów z podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego jest:
1) realizacja zadań gminy określonych w ustawach,
2) podwyższanie efektywności działań kierowanych do mieszkańców gminy,
3) tworzenie systemowych rozwiązań ważnych problemów społecznych,
4) określanie potrzeb społecznych i sposobu ich zaspakajania,
5) konsultowanie aktów prawa lokalnego.
Rozdział 3
Formy współpracy
Miasto i Gmina Ostrzeszów realizuje zadania publiczne we współpracy z podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w szczególności w następujących formach:
1) zlecania podmiotom prowadzącym działalność pożytku publicznego realizacji zadań
publicznych na zasadach określonych w obowiązujących aktach prawnych,
2) współdziałanie w pozyskiwaniu środków finansowych z innych źródeł,
w szczególności z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej,
3) udziału w miarę możliwości podmiotów prowadzących działalność pożytku
publicznego w działaniach programowych samorządu,
4) użyczania, wynajmowania lub udostępniania pomieszczeń, będących własnością
gminy na działalność organizacji pozarządowych realizujących zadania publiczne,
5) utworzenie w Biuletynie Informacji Publicznej działu pod nazwą „ORGANIZACJE
POZARZĄDOWE”, w którym umieszczane będą wszelkie informacje dotyczące
współpracy gminy z podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego
oraz ich promocja,
6) pomocy w nawiązywaniu kontaktów międzynarodowych.
Rozdział 4
Zlecanie realizacji zadań publicznych
1. Zlecanie realizacji zadań publicznych odbywa się zgodnie z przepisami ustawy
z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
z uwzględnieniem uchwały Rady Miejskiej w sprawie trybu postępowania o udzielenie
dotacji z budżetu Miasta i Gminy Ostrzeszów podmiotom niezaliczonym do sektora
finansów publicznych, sposobu jej rozliczania oraz kontroli wykonywania zleconego
zadania.
2. Podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego mogą w 2006r.otrzymać dotacje
z budżetu gminy na cele publiczne związane z realizacją zadań wykonywanych
przez gminę, w tym w szczególności na zadania związane z:
a) ochroną i promocją zdrowia,
b) pomocą społeczną i działaniami na rzecz osób niepełnosprawnych,
c) krajoznawstwem oraz wypoczynkiem dzieci i młodzieży,
d) działalnością wspomagającą rozwój wspólnot i społeczności lokalnych,
e) kulturą fizyczną i sportem,
f) współpracą partnerską,
g) kulturą i ochroną dziedzictwa narodowego,
h) ekologią i ochroną zwierząt oraz dziedzictwa przyrodniczego.
3. Decyzję w sprawie szczegółowego wykazu zadań publicznych, zlecanych w ramach
otwartych konkursów ofert oraz odpowiadających im środków i form realizacji
(powierzanie, wspieranie) podejmuje Burmistrz Miasta i Gminy Ostrzeszów po
zasięgnięciu opinii komisji Rady Miejskiej Ostrzeszów.
4. Wykaz zadań, o których mowa w ust.3 Burmistrz opublikuje:
1) w prasie lokalnej (Informacje Samorządowe),
2) w Biuletynie Informacji Publicznej,
3) poprzez umieszczenie jej na tablicach ogłoszeniowych w Urzędzie Miasta i Gminy.
5. Burmistrz Miasta i Gminy Ostrzeszów na podstawie własnego rozeznania potrzeb
lokalnych lub na wniosek podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego
może w ciągu roku określić kolejne zadania i ogłosić otwarte konkursy na ich realizację
przez podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego. Powyższe działania
realizowane są w ramach przeznaczonych na ten cel środków budżetowych.
6. Dotacje nie mogą być udzielone na:
1) dotowanie przedsięwzięć, które są dofinansowywane z budżetu gminy lub jego
funduszy celowych na podstawie przepisów szczególnych,
2) pokrycie deficytu zrealizowanych wcześniej przedsięwzięć oraz refundację kosztów,
3) budowę, zakup budynków lub lokali, zakup gruntów,
4) działalność gospodarczą podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego,
5) udzielanie pomocy finansowej osobom fizycznym lub prawnym,
6) działalność polityczną i religijną.
7. Ogłaszając otwarty konkurs ofert w celu zlecenia realizacji zadań publicznych podmiotom
prowadzącym działalność pożytku publicznego Burmistrz opublikuje informację o nim
w sposób, określony w ust. 4.
8. W ciągu 7 dni od upłynięcia terminu składania wniosków, lista podmiotów ubiegających
się o dotacje, rodzaj zadań oraz wielkość wnioskowanych dotacji zostanie umieszczona
na tablicach ogłoszeniowych w Urzędzie Miasta i Gminy oraz zostanie podana do
publicznej informacji w Biuletynie Informacji Publicznej.
9. Decyzję o wyborze podmiotów, które uzyskają dotację oraz o wysokości dotacji
podejmuje Burmistrz, który w tym celu może zasięgnąć opinii Komisji Oceniającej.
10. Skład Komisji Oceniającej oraz regulamin jej pracy Burmistrz określa każdorazowo
zarządzeniem. Członkami Komisji Oceniającej nie mogą być osoby związane
z podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego uczestniczącymi
w otwartym konkursie.
11. Realizując zlecane przez gminę zadania publiczne podmioty prowadzące
działalność pożytku publicznego są zobowiązane do:
1) pisemnego informowania z 14 dniowym wyprzedzeniem odpowiednich komórek
organizacyjnych Urzędu Miasta i Gminy wyznaczonych do kontroli merytorycznej
i finansowej o organizacji imprez odbywających się w ramach zadania,
2) informowania w wydawanych w ramach zadania publikacjach i materiałach
informacyjnych na temat podmiotu prowadzącego działalność pożytku publicznego,
poprzez media, jak również - stosownie do charakteru zadania – poprzez widoczną
w miejscu jego realizacji tablicę lub poprzez ustną informację kierowaną
do odbiorców zadania o fakcie dofinansowania realizacji z budżetu Miasta i Gminy
Ostrzeszów.
12. Jednostki kontrolujące realizację zadań publicznych przez podmioty prowadzące
działalność pożytku publicznego wykonują swoje zadania w szczególności poprzez:
1) wizytowanie organizacji i ocenę sposobu realizacji zleconych zadań,
2) egzekwowanie przestrzegania postanowień zawartych w obowiązujących aktach
prawnych, umowach i programie współpracy Miasta i Gminy Ostrzeszów
z organizacjami pozarządowymi oraz innymi uprawnionymi podmiotami
prowadzącymi działalność pożytku publicznego, i sprawozdań,
3) egzekwowanie od podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego
wyjaśnień, zwrotu środków niewykorzystanych lub wykorzystanych niezgodnie
z umową.
Rozdział 5
Współpraca w pozyskiwaniu środków z innych źródeł
1. Samorząd Miasta i Gminy Ostrzeszów będzie pomagał podmiotom prowadzącym
działalność pożytku publicznego w pozyskiwaniu środków z innych niż budżet miasta
źródeł finansowania. Dzięki tej formie współpracy, mogą trafiać do gminy środki na
realizację programów istotnych z punktu widzenia mieszkańców gminy.
Dotyczyć to będzie w szczególności pozyskiwania środków pomocowych Unii
Europejskiej.
2. Pomoc gminy obejmować będzie w miarę możliwości:
1) informowanie o potencjalnych źródłach finansowania i zasadach udzielania dotacji,
2) opiniowanie wniosków o dotacje ze źródeł zewnętrznych,
3) promowanie ciekawych programów mogących uzyskać środki ze źródeł zewnętrznych.
3. Komórką organizacyjną Urzędu Miasta i Gminy wspierającą powyższe zadania jest
Wydział Promocji i Rozwoju Gminy.
Rozdział 6
Udział organizacji obywatelskich w działaniach programowych samorządu
1. Burmistrz Miasta i Gminy może powoływać w drodze zarządzenia zespoły doradcze,
opiniujące lub inicjatywne (wspólne zespoły) z udziałem przedstawicieli podmiotów
prowadzących działalność pożytku publicznego.
2. Celem działalności wspólnych zespołów może być w szczególności:
1) diagnozowanie problemów i potrzeb społecznych,
2) tworzenie i konsultowanie programów o charakterze strategicznym,
3) opiniowanie aktów prawa lokalnego,
4) wzajemne informowanie się o planowanych kierunkach działalności,
5) opiniowanie wniosków o udzielenie pomocy finansowej lub rzeczowej osobom
fizycznym,
6) opiniowanie wniosków o dotacje na realizację zadań publicznych.
3. Podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego mają prawo inicjowania
powoływania wspólnych zespołów. Inicjatywę taką zgłasza się do Burmistrza Miasta
i Gminy, proponując cel dla jakiego dany zespół ma zostać powołany wraz
z uzasadnieniem potrzeby jego powołania.
Zobacz także | Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Wojciech Bąk |
Data wprowadzenia: | 2004-04-05 14:54:14 |
Opublikował: | Wojciech Bąk |
Data publikacji: | 2004-04-05 15:08:30 |
Ostatnia zmiana: | 2005-06-30 14:34:20 |
Ilość wyświetleń: | 4228 |