Ostrzeszów, 3 marzec 2004r.

 

Sprawozdanie

roczne z wykonania budżetu

miasta i gminy Ostrzeszów

za 2003 rok.

 

 

Budżet miasta i gminy Ostrzeszów na 2003 rok uchwalony został Uchwałą Nr V/64/2003 Rady Miejskiej Ostrzeszów z dnia 6 marca 2003 roku.

 

W ciągu 2003r. budżet zmieniany był uchwałami:

I.                    Uchwałą Nr VI/66/2003 Rady Miejskiej Ostrzeszów z dnia 23 kwietnia 2003 roku     w sprawie: zmian w budżecie miasta i gminy Ostrzeszów w 2003 roku.

Zmiany w/w wynikały z:

1.      Otrzymania dotacji z budżetu Wojewody na:

a)       dofinansowania dożywiania uczniów w szkołach 13.220 zł,

b)       refundacja kosztów oświetlenia dróg publicznych na których gmina nie jest zarządcą 37.412 zł.

2.      Otrzymania dotacji w kwocie 466.068 zł na dokończenie budowy hali sportowej w Szkole Podstawowej Nr 2 i Gimnazjum Nr 2. Środki pochodzą z UKFiS  i przekazane za pośrednictwem MENiS.

 

II.                 Zarządzeniem Nr 18/2003 Burmistrza Miasta i Gminy Ostrzeszów z dnia 30 czerwca 2003 roku w sprawie: zmian w budżecie miasta i gminy Ostrzeszów w 2003 roku.

Zmiany w/w wynikały  z:

1.      Otrzymania dotacji z budżetu Wojewody na:

a)       przygotowanie i przeprowadzenie ogólnokrajowego referendum w sprawie wyrażenia zgody na ratyfikację Traktatu dotyczącego przystąpienia RP do Unii Europejskiej - 47.305 zł.

b)       sfinansowanie części wyprawki szkolnej, przeznaczonej jako zasiłek losowy w formie rzeczowej, obejmujący podręczniki szkolne o wartości do 100 zł - dla uczniów podejmujących naukę w klasach pierwszych szkół podstawowych w roku szkolnym 2003/2004 - 7.382 zł.

c)       uzupełnienie środków na ubezpieczenie zdrowotne za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej - 4.700 zł.

d)       wypłatę obligatoryjnych zasiłków z pomocy społecznej - 70.900 zł.

e)       dofinansowanie wypłat dodatków mieszkaniowych realizowanych w II kwartale 2003 roku - 63.000 zł.

f)         sfinansowanie części wyprawki szkolnej przeznaczonej jako zasiłek celowy w formie rzeczowej w wysokości 90 zł, obejmujący plecak, kostium gimnastyczny oraz przybory szkolne dla uczniów podejmujących naukę w klasach pierwszych  w roku szkolnym 2003/2004 - 7.920 zł.

g)       dofinansowanie zadania własnego gminy w zakresie dożywiania uczniów -    9.435 zł.

h)       sfinansowanie kosztów oświetlenia dróg publicznych, dla których gmina nie jest zarządcą - 31.774 zł.

i)         remont w kwaterze Powstańców Wielkopolskich na cmentarzu w Ostrzeszowie - 15.000 zł.

2.      Otrzymania subwencji rekompensującej subwencji ogólnej w zakresie kwoty rekompensującej dochody utracone z tytułu zwolnień ustawowych w podatku rolnym, leśnym i zakładach pracy chronionej - 261.720 zł.

 

III.               Zarządzeniem Nr 37/2003 Burmistrza Miasta i Gminy Ostrzeszów z dnia 25 lipca 2003 roku w sprawie: zmian w budżecie miasta i gminy Ostrzeszów w 2003 roku.

Zmiana dotyczyła wykreślenia w Zarządzeniu Nr 18/2003 Burmistrza Miasta i Gminy Ostrzeszów z dnia 30.06.2003r w § 2 pkt I. 3 dotyczącego subwencji rekompensującej w kwocie 261.720 zł.

 

IV.              Uchwałą Nr VIII/81/2003 Rady Miejskiej Ostrzeszów z dnia 28 sierpnia 2003 roku  w sprawie: zmian w budżecie miasta i gminy Ostrzeszów w 2003 roku.

Zmiany w/w wynikały z:

1.      Otrzymania dotacji z:

a)       Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych, będącego w dyspozycji Urzędu Marszałkowskiego z przeznaczeniem na budowę drogi Zajączki - Siedlików - 111.300 zł,

b)       Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego z przeznaczeniem na utwardzenie drogi gminnej w miejscowości Rogaszyce - 30.000 zł,

c)       budżetu wojewódzkiego z przeznaczeniem na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych nauczycieli emerytów i rencistów - 20.685 zł,

d)       budżetu wojewódzkiego na zwrot kosztów poniesionych na oświetlenie dróg na drogach, dla których gmina nie jest zarządcą - 26.052 zł,

e)       budżetu wojewódzkiego na dofinansowanie wypłat dodatków mieszkaniowych realizowanych w III kw. 2003 roku - 53.050 zł.

2.      Rozdysponowanie rezerwy budżetowej w kwocie 300.000 zł z przeznaczeniem jej na:

a)       budowę Szkoły Podstawowej w Szklarce Przygodzickiej - 165.000 zł,

b)       realizację zadań własnych gmin w zakresie wypłat zasiłków i pomocy w naturze - 90.000 zł,

c)       zwiększenie dotacji dla OCK z przeznaczeniem na remont i adaptację części pomieszczeń znajdujących się w Kinoteatrze - 45.000 zł.

3.      Wpłaty ludności wiejskiej na wodociągowanie wsi - 15.000 zł.

4.      Otrzymania subwencji rekompensującej subwencji ogólnej w zakresie kwoty rekompensującej dochody utracone z tytułu zwolnień ustawowych w podatku rolnym, leśnym i zakładach pracy chronionej - 261.720 zł.

5.      Otrzymania środków z podziału 1 % rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego - 64.634 zł.

 

V.                 Uchwałą Nr IX/90/2003 Rady Miejskiej Ostrzeszów z dnia 30 września 2003 roku w sprawie: zmian w budżecie miasta i gminy Ostrzeszów w 2003 roku.

Zmiany w/w wynikały z:

1.      Zmniejszenia wydatków w:

a)       dziale obsługa długu publicznego o kwotę 68.000 zł,

b)       dziale opieka społeczna - dodatki mieszkaniowe o kwotę 125.000 zł.

2.      Zwiększenia wydatków na:

a)       dokończenie wodociągowania wsi Niedźwiedź, Marydół, Korpysy - 125.000 zł,

b)       dofinansowanie zakupu dla Komendy Powiatowej Policji w Ostrzeszowie samochodu osobowego  w kwocie - 23.000 zł,

c)       zwiększenie dotacji do OCK o kwotę 45.000 zł.

3.      Przeznaczenia kwoty 5.000 zł dla Stowarzyszenia Współpracy Partnerskiej Gmin Ostrzeszów i Stuhr.

4.      Otrzymania dotacji z budżetu wojewody:

a)       na zasiłki i pomoc w naturze - 41.700 zł,

b)       na dofinansowanie wypłat dodatków mieszkaniowych za I półrocze - 28.950 zł,

c)       na dofinansowanie zadania własnego gminy w zakresie dożywiania uczniów - 9.436 zł.

5.      Zwiększenia subwencji oświatowej o kwotę 3.600 zł z przeznaczeniem na dofinansowanie kosztów adaptacji pomieszczeń szkolnych na gabinety profilaktyczne.

 

VI.              Uchwałą Nr XII/108/2003 Rady Miejskiej Ostrzeszów z dnia 30 grudnia 2003 roku w sprawie: zmian w budżecie miasta i gminy Ostrzeszów w 2003r.

Zmiany w/w wynikały z:

1.      Otrzymania ze środków rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej kwoty    110.000 zł z przeznaczeniem na dofinansowanie zakupu sprzętu w nowo wybudo-wanej Szkole Podstawowej w Szklarce Przygodzickiej.

2.      Przyznania kwoty 17.254 zł  jako kwoty rekompensującej dochody utracone z tytułu ustawowych ulg i zwolnień.

3.      Środki z UKFiS przekazane za pośrednictwem MENiS w kwocie 175.000 zł z przeznaczeniem na współfinansowanie budowy sali gimnastycznej przy Szkole Podstawowej w Szklarce Przygodzickiej.

4.      Zwiększenia dotacji z budżetu wojewody na:

a)       wypłatę zasiłków na pomoc pieniężną dla rolników poszkodowanych w wyniku klęski suszy w 2003r.  w kwocie 10.920 zł,

b)       wypłatę dodatków mieszkaniowych w kwocie 84.250 zł.

5.      Zmniejszenia dotacji z budżetu wojewody na:

a)       składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacane za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej - 7.000 zł.

b)       zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenia zdrowotne - 127.964 zł,

c)       zasiłki rodzinne i pielęgnacyjne - 4.400 zł.

6.      Zwiększenia o kwotę 30.500 zł dotacji do OCK w 2003 roku.

 

Po wprowadzeniu wszystkich zmian budżet miasta i gminy na koniec 2003 roku wynosił po stronie dochodów 29.558.809 zł, natomiast po stronie wydatków 30.330.531 zł.

Planowany niedobór pokryty miał zostać z kredytów bankowych.

 

Planowane dochody  w kwocie jak wyżej za 2003 rok  wykonane zostały w 98,5 % tj. 29.099.754 zł i są wyższe od wykonania 2002 roku o 2,7 %.

 

Planowane wydatki w kwocie jak wyżej wykonane zostały w 97,3 % tj. 29.521.138 zł i są wyższe w stosunku do wykonania 2002 roku o 5,0 %.

 

W 2003 roku zaciągnięto łącznie 1.000.000 zł kredytu bankowego. Spłacono 1.301.840 zł zaciągniętych w latach poprzednich rat kredytów i pożyczek. Łączne zadłużenie gminy z tytułu zaciągniętych kredytów na koniec 2003 roku wyniosło 2.138.000 zł i uległo obniżeniu w stosunku do końca 2002 roku o 18,3 % (2.529.840 zł).

 


Omówienie dochodów w poszczególnych działach

(Załącznik Nr 1 do niniejszego Sprawozdania)

 

Dział 010  Rolnictwo i łowiectwo:

Dochody wykonane w 88,4 %

48.510 zł

- wpłaty ludności na wodociągowanie wsi

3.736 zł

- dochody za świadectwa miejsca pochodzenia zwierząt

15 zł

- inne dochody

 

Dział 020  Leśnictwo:

Źródła dochodów:

3.034 zł

- dzierżawa odwodów łowieckich

36.080 zł

- dochody ze sprzedaży drewna w lesie komunalnym

 

Dział 100  Górnictwo i kopalnictwo:

6.550 zł

- opłata eksploatacyjna płacona przez pozyskujących piasek i żwir

  na terenie gminy

 

Dział 600  Transport i łączność:

111.300 zł

- dofinansowanie z Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych do budowy dróg

  dojazdowych do gruntów rolnych w miejscowości Siedlików - Zajączki

30.000 zł

- dofinansowanie z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego

  do utwardzenia drogi gminnej we wsi Rogaszyce

 

Dział 700  Gospodarka mieszkaniowa:

75.663 zł

- opłaty z tytułu użytkowania wieczystego gruntów

109.317 zł

- dzierżawa gruntów i najem lokali

3.782 zł

- opłaty adiacenckie

3.909 zł

- odsetki z tytułu nieterminowych wpłat i inne

441.391 zł

- sprzedaż nieruchomości w tym:  209.951 zł - sprzedaż gruntów

                                                       231.440 zł - sprzedaż lokali

 

Dział 710  Działalność usługowa:

15.000 zł

- dotacja z budżetu państwa na remont pomnika Powstańców Wlkp.

  na cmentarzu w Ostrzeszowie

 

Działalność 750  Administracja publiczna:

Dochody wykonane w 106,0 % planu rocznego i pochodzą:

153.700 zł

- dotacja na zadania zlecone z zakresu utrzymania administracji rządowej

8.774 zł

- grzywny, mandaty i inne kary pieniężne nałożone przez Straż Miejską

27.110 zł

- dochody z dzierżaw lokali w budynku UMiG

15.200 zł

- odsetki z lokat na koncie bankowym

15.319 zł

- inne dochody

 

Dział 751  Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa

                   oraz sądownictwa:

3.360 zł

- dotacja z budżetu państwa na aktualizację spisu wyborców

46.897 zł

- dotacja z budżetu państwa na przeprowadzenie ogólnokrajowego

   referendum w sprawie wyrażenia zgody na ratyfikację Traktatu

  dotyczącego przystąpienia RP do Unii Europejskiej

Dział 754  Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa:

200 zł

- dotacja z budżetu państwa na zadania z zakresu obrony cywilnej

 

Dział 756  Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek

                 nie posiadających osobowości prawnej:

48,4 % dochodów realizowano w Dziale 756, które są wyższe od wykonania 2002r. o 9,4 %

 

Lp

Nazwa podatku

Wpływy 2002

Wpływy 2003

Spadek.

Przyrost

Udział

procentowy

1

2

3

4

5

6

1.

Podatek od nieruchomości

6.509.150

6.765.834

103,9

48,0

2.

Udział gminy w podatku dochodowym od osób fizycznych

3.886.519

4.461.322

114,8

31,7

3.

Opłata skarbowa i podatek od czynności cywilnoprawnych

744.121

815.531

109,6

5,8

4.

Udział gminy w podatku dochodowym od osób prawnych

536.775

501.424

93,4

3,6

5.

Podatek od środków transportowych

588.743

680.127

115,5

4,8

6.

Opłata administracyjna

62.181

39.372

63,3

0,3

7.

Karta podatkowa

147.586

104.922

71,1

0,7

8.

Podatek rolny

92.073

83.734

90,9

0,6

9.

Podatek leśny

73.027

75.216

103,0

0,5

10.

Podatek od spadków i darowizn

51.287

57.846

112,8

0,4

11.

Opłata targowa

75.221

65.598

87,2

0,5

12.

Podatek od posiadania psów

27.919

27.329

97,9

0,2

13.

Odsetki i inne

72.686

120.920

166,4

0,9

14.

Dywidendy

2.356

3.795

161,1

-

15.

Opłaty za handel alkoholem

-

281.700

-

2,0

16.

OGÓŁEM

12.869.644

14.084.670

109,4

100,0

 

Z powyższego zestawienia widać, że utrzymuje się wiodąca rola:

-  podatku od nieruchomości,

-  udziału gminy w podatku dochodowym od osób fizycznych

oraz

-  opłaty skarbowej i podatku od czynności cywilnoprawnej,

-  udziału gminy w podatku dochodowym od osób prawnych,

-  podatku od środków transportowych.

Pozostałe podatki odgrywają znacznie mniejszą rolę bądź wręcz  marginalną.

 

Dział 758  Różne rozliczenia:

Dochody działu to subwencja otrzymana z budżetu państwa:

9.280.501 zł

- część oświatowa subwencji ogólnej - wyższa od wykonania 2002 roku

   o 5,7 %

15.465 zł

- część podstawowa subwencji ogólnej - wyższa od wykonania 2002 roku

  o 34,9 %

1.411.814 zł

- część rekompensująca subwencji ogólnej - niższa od wykonania 2002 roku

  o 2,8 %

 

 

 

Dział 801  Oświata i wychowanie:

Dochody działu wykonane w 100,8 % z tego:

14.402 zł

- dochody z dzierżawy lokali  mieszkalnych w obiektach szkolnych

7.382 zł

- wyprawka dla I - klasistów,

641.068 zł

- dotacja UFFiS na budowę hali sportowej w Szkole Podstawowej Nr 2

  i Gimnazjum Nr 2 oraz budowę sali gimnastycznej w Szkole Podstawowej

  w Szklarce Przygodzickiej

5.081 zł

- odsetki bankowe z konta ZOPO

70.951 zł

- dotacja z budżetu państwa na ZFŚS nauczycieli emerytów i rencistów

 

Dział 853 Opieka społeczna:

Najważniejsze pozycje dochodów to dotacje z budżetu państwa na finansowanie zadań zleconych:

319.700 zł

- utrzymanie Środowiskowego Domu Samopomocy, wzrost w stosunku

  do wykonania 2002r. o 14,7 %

38.584 zł

- składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacane za osoby pobierające 

  niektóre świadczenia z pomocy społecznej

1.015.536 zł

- zasiłki i pomoc w naturze (spadek w stosunku do wykonania 2002r

  o 11,4 %)

15.300 zł

- zasiłki rodzinne, pielęgnacyjne i wychowawcze (spadek o 7,1 %

  w stosunku do wykonania 2002 roku)

382.900 zł

- utrzymanie Miejsko - Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej (wzrost

  o 5,9 % w stosunku do wykonania 2002 roku)

96.000 zł

- specjalistyczne usługi opiekuńcze (wzrost o 5,0 w stosunku do wykonania

   2002 roku)

10.920 zł

- usuwanie skutków klęsk żywiołowych

7.740 zł

- dofinansowanie zakupu wyprawek dla I - klasistów.

Pozostałe dochody w dziale:

291.160 zł

- dotacja z budżetu na wypłatę dodatków mieszkaniowych

26.156 zł

- odpłatność za usługi opiekuńcze

11.450 zł

- dochody z marży w Dziennym Domu Pomocy Społecznej

32.091 zł

- dotacja na dożywianie uczniów w szkołach

1.659 zł

- inne dochody

 

Dział 854 Edukacyjna opieka wychowawcza:

12.145 zł

- dochody z dzierżawy lokali mieszkalnych w obiektach przedszkolnych

 

Dział 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska:

95.238 zł

- dotacja z budżetu państwa jako refundacja za oświetlenie dróg, dla których

  gmina nie jest zarządcą

 

Dział 921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego:

50.000 zł

- dotacja Starostwa Powiatowego do utrzymania Biblioteki

 

 

 

 

 

 

 

Omówienie wydatków w poszczególnych działach

( Załącznik Nr 2 do niniejszego sprawozdania)

 

Dział 010 Rolnictwo i łowiectwo:

Sfinansowano następujące wydatki:

2.223 zł

- wynagrodzenia inkasentów wydających świadectwa miejsca pochodzenia

  zwierząt

1.760 zł

- wpłata gminy Ostrzeszów na rzecz izb rolniczych w wysokości 2 %

  uzyskanych wpływów z podatku rolnego

6.717 zł

- dofinansowanie organizacji dożynek wiejskich i inne wydatki

12..711 zł

- zakupy różne i inne wydatki z zakresu rolnictwa m.in. zakup kolczyków dla

  bydła, usługa weterynaryjna, pomoc dla hodowców pszczół i gołębi, zakup

  nagród

339.234 zł

- wodociągowanie wsi Niedźwiedź, Korpysy, Garbacze, Kuźniki

 

Dział 020 Leśnictwo:

12.499 zł

- za prace leśne, pozyskanie drewna w lesie komunalnym

 

Dział 600 Transport i łączność:

Łączne  wydatki w dziale 2.228.250 zł są wyższe od wykonania 2002r o 19,8 %.

W 2003 roku na drogach wykonano m.in.

I.   Miasto:

1.    

Remonty cząstkowe

133.247 zł

2.    

Remonty bieżące chodników 580 m2

35.844 zł

3.    

Remont kanalizacji

6.764 zł

4.    

Remonty przepustów

10.532 zł              

5.    

Czyszczenie kanalizacji 475 szt. kratek ściekowych

18.329 zł

6.    

Remont dróg żużlem

47.528 zł

7.    

Remont dróg nieulepszonych

54.452 zł

8.    

Budowa chodnika ul. Wieluńska 1383 m2

61.798 zł

9.    

Budowa ul. 1-go Maja, 2.130 m2

256.149 zł

10.  

Budowa ul. Gajowej, 1542 m2

162.420 zł

11.  

Budowa ul. Duboisa, 1742 m2

148.226 zł

12.  

Nakładki bitumiczne 1435 m2

(ścieżka droga Nr 11)

43.187 zł

13.  

Oznakowanie dróg

29.236 zł

II.   Wieś:

1.

Remonty cząstkowe 2436 m2

109.140 zł

2.

Nakładka bitumiczna (droga Kochłowy) 2000m2

41.903 zł

3.

Remont przepustów O 60 -  37 mb

                                 O 40 - 110 mb

66.146 zł

4.

Profilowanie dróg równiarką

90.037 zł

5.

Remont dróg żużlem, tłuczniem

45.316 zł

6.

Ścinka poboczy

30.738 zł

7.

Prześwietlanie drzew

9.857 zł

8.

Budowa drogi Siedlików - Zajączki

długość 1,07 km, 4.280 m2

399.520 zł

9.

Remont drogi w Rogaszycach 1675 m2

76.565 zł

10.

Oznakowanie dróg

13.137 zł

III. Dofinansowanie  do innych zarządców dróg  - 110.485 zł

      w tym: dofinansowanie do chodnika przy rondzie,

                  zjazdy w Rojowie, dojazd do pawilonów

                  usługowych ul. A.Krajowej, ścieżka pieszo-

                  - rowerowa droga Nr 11.

IV.  Projekty drogowe - 86.511 zł.

 V.  Utrzymanie zimowe dróg na terenie miasta i gminy w 2004r. - 141.183 zł.

 

Dział 700 Gospodarka mieszkaniowa:

Gospodarka gruntami i nieruchomościami:

Łączne wydatki 133.968 zł.

w tym:

91.855 zł

- opracowania geodezyjne, wyceny, komunalizacja, odtwarzanie granic itp.

2.527 zł

- opłata za wieczyste użytkowanie gruntów

39.586 zł

- wykupy gruntów pod przejęte drogi

 

Dział 710 Działalność usługowa:

29.036 zł

- opracowanie dla planów przestrzennego zagospodarowania

15.000 zł

- remont na cmentarzu Pomnika Powstańców Wlkp.

 

Dział 750 Administracja publiczna:

Główne wydatki to:

1.       Środki wydatkowane w ramach zadań zleconych na

utrzymanie administracji rządowej.

2.       Utrzymanie Rady Miejskiej oraz Rad Dzielnic i Sołectw

z tego: 237.503 zł wypłaty diet.

153.700 zł

 

244.687 zł

 

3.       Koszt utrzymania Urzędu Miasta i Gminy

       Najważniejsze pozycje wydatków to:

a)      koszty osobowe              2.153.424 zł

b)      materiały i wyposażenie    208.674 zł

c)      usługi pozostałe                 206.918 zł

d)      usługi remontowe              161.932 zł

e)      zakup energii                       73.259 zł

f)        pozostałe wydatki                  4.288 zł

2.808.495 zł

4.       Inkaso podatków dla sołtysów    9.637 zł.

 

5.       Składki:

a)      Wielkopolski Ośrodek Kształcenia i Studiów Samorządowych

b)      Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Wielkopolski

c)      Związek Miast Polskich

d)      Związek Gmin Ziemi Ostrzeszowskiej

 

8.640 zł

 

3..998 zł

2.681 zł

6.927 zł

 

Dział 751 Urzędu naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa

                 oraz sądownictwa:

3.360 zł

- środki na aktualizację spisu wyborców

46.897 zł

- wydatki związane z przeprowadzeniem ogólnokrajowego referendum

  w sprawie wyrażenia zgody na ratyfikację Traktatu dotyczącego

  przystąpienia RP do Unii Europejskiej

 

 

Dział 754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa:

Łączne wydatki na utrzymanie Ochotniczych Straży Pożarnych - 131.821 zł

 w tym:

  1. Ekwiwalenty za udział w akcjach ratowniczo - gaśniczych.

10.420 zł

  1. Zakup materiałów i wyposażenia (zakup oleju i paliwa, części samochodowe, nagrody na turnieje i zawody, materiały budowlane do remontu strażnic, wymiana zasilania centrali alarmowej).

44.780 zł

  1. Zakup energii (elektrycznej, cieplnej - ogrzewanie)

30.444 zł

  1. Pozostałe usługi (przeglądy techniczne, remonty sprzętu p.poż.

      naprawa samochodów pożarowych).

18.052 zł

  1. Podróże służbowe.

442 zł

  1. Opłaty i składki (ubezpieczenie samochodów i strażnic)

7.683 zł

  1. Dotacja do zakupu samochodu strażackiego

20.000 zł

Inne wydatki w dziale to:

23.000 zł

- dotacja do Komendy Powiatowej Policji do zakupu samochodu

200 zł

- wydatki z zakresu obrony cywilnej

 

Dział 757 Obsługa długu publicznego:

170.486 zł

- odsetki i prowizje od zaciągniętych kredytów bankowych

 

Dział 801 Oświata i wychowanie:

Szkoły podstawowe:

Łączne koszty utrzymania szkół w 2003 roku łącznie z inwestycjami wyniosły 8.999.619 zł

      z tego:

1)

wydatki osobowe         5.972.226 zł

                                   tj. 66,4 %   wydatków ogółem

2)

zakup materiałów i wyposażenia     214.477 zł

 

             w tym:

 

- opał (węgiel, miał, koks)

58.328 zł

 

- olej opałowy

32.185 zł

 

- materiały biurowe, druki, czasopisma

31.758 zł

 

- środki czystości, artykuły gospodarcze

  i do remontów

54.841 zł

 

- komputery i wyposażenie

15.033 zł

 

- wiaty przystankowe 3 szt.

10.500 zł

 

- inne

11.832 zł

       3)  usługi remontowe      185.194 zł 

             w tym:                                                          

 

- konserwacja i naprawa maszyn

11.176 zł

 

- remonty c.o. i  wodno –kanalizacyjne

13.178 zł

 

- remont w Szkole Podstawowej Nr 1

19.839 zł

 

- przyłącze c.o. w Szkole Podstawowej Nr 1

16.050 zł

 

- wymiana oświetlenia w Szkole Podst. Nr 1

14.177 zł

 

- remont w Szkole Podstawowej w Potaśni

69.127 zł

 

- inne

41.647 zł

        4)  usługi pozostałe               116.334 zł

        5)  zakup energii                   146.503 zł

        6)  wydatki inwestycyjne   2.306.828 zł

              w tym:

 

                      - dokończenie budowy hali sportowej przy Szkole Podstawowej Nr 2

                         i Gimnazjum Nr 2  480.488 zł

                      -  budowa Szkoły Podstawowej w Szklarce Przygodzickiej  1.812.340 zł.

        7)  inne wydatki    58.057 zł. 

Przedszkola przy szkołach podstawowych:

Łączne koszty utrzymania w 2003 roku  wyniosły  241.249 zł

    z tego:

        1)  koszty osobowe  235.612 zł

        2)  inne wydatki           5.637 zł

Gimnazja:

Łączne koszty utrzymania w 2003 roku wyniosły  3.661.993 zł

   z tego:

        1)  koszty osobowe               3.270.813 zł, tj. 89,3  % wydatków ogółem

        2)  materiały i wyposażenia       92.255 zł

        3)  usługi remontowe                 77.052 zł

        4)  usługi pozostałe                    47.923 zł

        5)  zakup energii                      157.955 zł

        6)  pozostałe wydatki                15..995 zł

Inne wydatki w dziale Oświata i wychowanie:

Dowożenie uczniów do szkół                                         150.893 zł

Utrzymanie Zakładu Obsługi Placówek Oświatowych  474.288 zł

Dokształcanie i doskonalenie nauczycieli                        30.030 zł.

 

Dział 851 Ochrona zdrowia:

Na realizację Gminnego Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w 2003 roku wydano łącznie  261.937 zł.

Środki przeznaczono na:

1)

Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu.

5.500 zł

2)

Udzielenie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.

12.982 zł

3)

Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej dla dzieci i młodzieży.

111.716 zł

4)

Wspomaganie działalności, stowarzyszeń do rozwiązywania problemów alkoholowych.

96.137 zł

5)

Koszty związane z prowadzeniem Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

35.602 zł

 

Dział 853 Opieka społeczna:

Łączne wydatki w dziale wyniosły 4.125.280 zł.

Powyższe środki wydatkowano na:

1.

Zasiłki i pomoc w naturze

1.361.368 zł

2.

Dodatki mieszkaniowe

914.786 zł

3.

Utrzymanie Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej

757.999 zł

4.

Usługi opiekuńcze

315.168 zł

5.

Utrzymanie Środowiskowego Domu Samopomocy

319.700 zł

6.

Utrzymanie Dziennego Domu Pomocy Społecznej

311.624 zł

7.

Składki na ubezpieczenia zdrowotne opłacane za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej

38.584 zł

8.

Zasiłki rodzinne, pielęgnacyjne i wychowawcze

15.300 zł

9.

Dofinansowanie zadań  gminy realizowanych przez Koło PCK i Koło Polskiego Związku Niewidomych

7.050 zł

10.

Dożywianie dzieci w szkołach oraz wyprawki dla pierwszoklasistów

72.781 zł

11.

Zasiłki dla osób dotkniętych skutkami klęski suszy.

10..920 zł

 

Dział 854 Edukacyjna opieka  wychowawcza:

Świetlice szkolne:

Łączne wydatki w 2003 roku wyniosły 508.664 zł z czego: 504.850 zł to koszty osobowe

tj. 99,3% wydatków ogółem.

Przedszkola:

Łączny koszt utrzymania w 2003 roku wyniósł  1.795.372 zł.

z tego:

       1)  koszty osobowe                      1.332.692 zł   tj. 74,2% wydatków ogółem

       2)  zakup materiałów                        49.846 zł

       3)  usługi remontowe                        47.130 zł

       4)  usługi pozostałe                           25.996 zł

       5)  dotacja do Przedszkola Sióstr

             Nazaretanek                              294.800 zł

       6)  pozostałe wydatki                        44.908 zł.

Kolonie, obozy oraz inne formy wypoczynku dzieci i młodzieży:

      20.398 zł  -  dofinansowanie wypoczynku w czasie ferii zimowych i wakacji letnich,

Dokształcanie i doskonalenie nauczycieli:

        3.664 zł  -  środki przeznaczone na dokształcanie nauczycieli.  

 

Dział 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska:

Gospodarka ściekowa i ochrona wód:

250.000 zł

- dopłata do różnicy cen za oczyszczanie ścieków

Oczyszczanie miasta:

139.418 zł

- wywóz nieczystości z ulic, oczyszczanie miasta,  prace porządkowe

   wykonywane przez Zakład Oczyszczania Spółka z o.o,

Oświetlenie ulic:

197.619 zł

- koszt energii elektrycznej,

7.600 zł

- montaż punktów świetlnych,

332.678 zł

- koszt utrzymania punktów świetlnych,

185.698 zł

- budowa oświetlenia ścieżki pieszo - rowerowej wzdłuż drogi Nr 11 oraz

  budowa dodatkowych punktów świetlnych,

Pozostała działalność:

18.155 zł

- opłata za prowadzenie targowiska,

31.932 zł

- opłata za prowadzenie szaletu miejskiego,

196.781 zł

- kontynuacja budowy targowiska przy ul. Łąkowej,

155.755 zł

- oleje, smary materiały eksploatacyjne do mikrociągnika, wywóz

  nieczystości, usunięcie drzew, czyszczenie kanalizacji, remonty

  w szaletach, żużel na targowisko miejskie, zakup zestawu zabawowego,

  wymiana mechanizmu zegarowego w Ratuszu.

 

Dział 921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego:

477.680 zł

- dotacja budżetowa do utrzymania Ostrzeszowskiego Centrum Kultury

287.310 zł

- dotacja budżetowa do utrzymania Biblioteki,

27.646 zł

- pozostałe wydatki z zakresu kultury w tym:

                           5.000 zł - dotacja do Stowarzyszenia Stuhr - Ostrzeszów

                         22.646 zł - festyny z okazji Dnia Dziecka, wydatki związane z 3-Maja,

                                           współudział w kosztach oznakowania trasy rowerowej,

                                           wydatki związane z 11 - listopada, dofinansowanie wydania

                                           pocztówek, dofinansowanie Turnieju Tańca Towarzyskiego.

 

Dział 926 Kultura fizyczna i sport:

Przekazano dotację do utrzymania obiektów w Ośrodku Sportu i Rekreacji w Ostrzeszowie w kwocie 140.000 zł oraz 150.000 zł na prace inwestycyjno - modernizacyjne na terenie Ośrodka.

W dziale tym finansowano organizację imprez sportowych i rekreacyjnych w klubach i organizacjach sportowych. Łącznie na ten cel wydano 146.673 zł zgodnie z podziałem zaproponowanym przez Komisję Oświaty, Kultury i Sportu Rady Miejskiej i zatwierdzonym przez Burmistrza.

 

W Załączniku Nr 3 do niniejszego Sprawozdania przedstawiono "Realizację inwestycji i remonty miasta i gminy Ostrzeszów za 2003 rok", w Załączniku Nr 4 "Przychody i wydatki Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Ostrzeszowie za 2003 rok", w załączniku Nr 5 " Wykonanie planu  przychodów  i wydatków środków specjalnych za 2004 rok".