Burmistrza Miasta i Gminy Ostrzeszów z dnia 20 grudnia 2002 roku w sprawie : wykonania zaleceń pokontrolnych Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z dnia 21.11.2002 r. Na podstawie art. 33 ust.3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym / j. t. Dz. U. Nr 142 , poz. 1591 z 2001 r. ze zmianami / oraz w związku z pismem pokontrolnym Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z dnia 21.11.2002 r. znak WK – 0918/24/K/02 , zarządzam , co następuje : § 1 1. Wykonywać zmiany w planie finansowym Urzędu Miasta i Gminy . Odpowiedzialny : Józef Bukiewicz Skarbnik przedkłada Burmistrzowi do zatwierdzenia zmiany planu finansowego. 2. We wnioskach o zaliczki określić termin ich rozliczenia. Rozliczenia zaliczek dokonywać w terminie określonym we wniosku .Zaliczki udzielać osobom , które są pracownikami wystawione na Urząd Miasta i Gminy. Odpowiedzialny: Bożena Stabrowska Kierownik Referatu Księgowości, 3. Ściśle przestrzegać zapisy Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2001 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji / Dz. U. Nr 137, poz. 1541 / Dochody podatkowe budżetu miasta i gminy egzekwować wykorzystując możliwości ich zabezpieczenia w trybie i sposób określony w art. 33 i następne ustawy Ordynacja podatkowa. Odpowiedzialny: Maria Tomaszewska Inspektor ,Bożena Kubiak Inspektor, Maria Ponitka podinspektor Ewidencję należności podatkowych, które zostały zabezpieczone hipoteką , od miesiąca grudnia 2002 r. prowadzi się na koncie 226 – Długoterminowe należności budżetowe. Odpowiedzialny : Zofia Franikowska Inspektor 4 Bezwzględnie przestrzegać przepisy ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych / Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 664 ze zmianami / a w szczególności: a/ udzielając zamówienia publicznego w trybie innym niż przetarg nieograniczony, zawsze podawać powody zastosowania tego trybu, b/ przy udzielaniu zamówień na dostawy, wykonywanie usług i robót budowlanych opłacanych w całości lub części ze środków publicznych stosować ustawę o zamówieniach publicznych , c/ przedmiot zamówienia określać za pomocą obiektywnych cech technicznych i jakościowych ; określenie przedmiotu zamówienia nie może utrudniać uczciwej konkurencji, d/ ogłoszenie o przetargu nieograniczonym umieszczać w miejscu publicznie dostępnym w budynku Urzędu Miasta i Gminy oraz na stronie internetowej, e/ w specyfikacji istotnych warunków zamówienia nie zawierać ograniczeń nie przewidzianych przepisami o zamówieniach publicznych w zakresie formy oferty, f/ odrzucać oferty , jeżeli są sprzeczne ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia, g/ wadium zwracać niezwłocznie dopiero po zawarciu umowy i wniesieniu zabezpieczenia należytego wykonania umowy; wadium wniesione w pieniądzu zwracać z odsetkami wynikającymi z umowy rachunku bankowego, na którym było ono przechowywane, pomniejszonym o koszty prowadzenia rachunku oraz prowizji bankowej za przelew pieniędzy na rachunek oferenta, h/ zabezpieczenie należytego wykonania umowy wniesione w pieniądzu zwracać wraz z odsetkami wynikającymi z umowy rachunku bankowego, na którym było ono przechowywane , pomniejszonym o koszty prowadzenia rachunku oraz prowizji bankowej, za przelew pieniędzy na rachunek wykonawcy, i/ przy udzielaniu zamówienia na usługi lub roboty budowlane o wartości przekraczającej równowartość kwoty 200.000 EURO stosować preferencje krajowe polegające na obowiązku wykonania całości prac objętych zamówieniem przy udziale podmiotów i wykorzystaniu surowców i produktów krajowych , po uzyskaniu zgody Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. j/ zawiadomienia oferentów w trybie art. 50 ust.1 ustawy o zamówieniach publicznych dokonywać dopiero po wyborze najkorzystniejszej oferty. Odpowiedzialny: Wszyscy Naczelnicy Wydziałów. 5.Zobowiazania w zakresie inwestycji o wartości przekraczającej granicę ustaloną w budżecie zaciągać tylko po uzyskaniu zgody Rady Miejskiej w formie uchwały. Odpowiedzialny Wszyscy Naczelnicy Wydziałów. 6.Dochody z tytułu sprzedaży i dzierżawy mienia , a także dochody z tytułu użytkowania wieczystego księgować zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 roku w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa ,budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych / Dz. U. Nr 153, poz. 1752 / W / w dochody księgowano następująco : - w organie : 1/ przelew dochodów z jednostki budżetowej Ma 222 Rozliczenie dochodów budżetowych 2/ Dochody wg sprawozdań jednostkowych za dany okres W- n 222 Rozliczenie dochodów budżetowych Ma 901 Dochody budżetu wg klasyfikacji budżetowej - w jednostce: 1/ wpływ dochodów W- n 222 Rozliczenie dochodów budżetowych wg klasyfikacji budżetowej zamiast 130 Rachunek bieżący jednosteki Ma 221 Należności z tytułu dochodów budżetowych wg klasyfikacji budżetowej 2/ Równolegle przypis W- n 221 Należności z tytułu dochodów budżetowych Ma 750 Przychody i koszty finansowe W dniu 12.12.2002 r. począwszy od 01.01.2002 r. dochody ze sprzedaży środka trwałego oraz wieczystego użytkowania przeksięgowano z konta 750 Przychody i koszty finansowe na konto 760 Pozostałe przychody i koszty finansowe oraz wpływy za dzierżawę nieruchomości z konta 750 Przychody i koszty finansowe na konto 700 Sprzedaż produktów i koszty ich wytworzenia Odpowiedzialny: Bożena Stabrowska Kierownik Referatu Księgowości. 7.Od wszystkich umów dzierżawy zawieranych przez Wydział Gospodarki Gruntami w razie przekroczenia terminu płatności czynszu pobierać odsetki zgodnie z umową dzierżawy. Odpowiedzialny: Halina Maciaczyk Inspektor 8.Zwracać uwagę na dokładną datę zakupu w celu naliczenia umorzeń wartości niematerialnych i prawnych. Umorzenie na użytkowanie oprogramowania naliczać począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu , w którym ten środek lub wartość przyjęto do użytkowania. W dniu 31 sierpnia 2002 r. sporządzono korektę umorzenia i doksięgowano na podstawie PK różnicę umorzenia wartości niematerialnych i prawnych na kwotę 303,75 zł. Odpowiedzialny: Bożena Stabrowska Kierownik Referatu Księgowosci. 9. Zobowiązuje się wszystkich Naczelników Wydziałów Urzędu Miasta i Gminy do przekazywania do Wydziału Finansowego wszystkich dokumentów finansowych mających wpływ na wielkość majątku gminy. W dniu 31sierpnia 2002 r. na podstawie aktów notarialnych przekazujących udziały w spółkach z o.o. zaksięgowano na koncie syntetycznym 030 Długoterminowe aktywa finansowe , udziały na wartość 22.064.600 zł. Założono również ewidencję analityczną – - księga kontowa – wg poszczególnych udziałowców i wartości udziałów. Odpowiedzialny: Józef Bukiewicz Skarbnik oraz Naczelnicy Wydziałów. 10.Przeprowadzić corocznie inwentaryzację w zakresie wymaganym ustawą o rachunkowości Odpowiedzialny : Józef Bukiewicz Skarbnik. 11.Zgodnie z obowiązującą klasyfikacją budżetową prowizje od kredytów bankowych klasyfikować : Dział 757, Rozdział 75702 ,§ 4300 W dniu 21.12.2002 r. w Uchwale Rady Miejskiej w sprawie: zmian w budżecie miasta i gminy Ostrzeszów na 2002 rok w wyniku przesunięć międzyparagrafowych dokonano powyższej zmiany za 2002 rok. Odpowiedzialny: Józef Bukiewicz Skarbnik 12.W sprawozdaniach zbiorczych z wykonania budżetu wykazane kwoty winny być sumą kwot ze sprawozdań jednostkowych sporządzonych na podstawie ewidencji księgowej poszczególnych jednostek. Dyrektora Ośrodka Sportu i Rekreacji w Ostrzeszowie , zobowiązuję do sporządzania sprawozdań rzetelnie i prawidłowo pod względem merytorycznym i formalnym. Sprawdzania sporządzonych sprawozdań pod względem merytorycznym i formalno- rachunkowym dokonuje Józef Bukiewicz Skarbnik. 13.Ośrodek Sportu i Rekreacji w Ostrzeszowie: a/ zaprzestać zaciągania zobowiązań wymagalnych na koniec roku budżetowego z tytułu dostaw i usług, b/ pozycja planu w sprawozdaniu jednostkowym Rb-30 Ośrodka Sportu i Rekreacji winna zgadzać się z kwotami planu przychodów i rozchodów O S i R będącego załącznikiem do uchwalanego przez Radę Miejską budżetu miasta i gminy Ostrzeszów. Odpowiedzialny : Jerzy Juja Dyrektor Ośrodka Sportu i Rekreacji w Ostrzeszowie. Dokonywać kontroli formalno-rachunkowej sprawozdań jednostkowych Rb-30 przed ich włączeniem do sprawozdań zbiorczych Rb-30 Odpowiedzialny: Bożena Stabrowska Kierownik Referatu Księgowości. 14.W kolejnych planach uwzględnić stawkę procentową służącą naliczeniu opłaty od wzrostu wartości nieruchomości zgodnie z art. 10 ust.3 ustawy z dnia 7.07.1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym / D.U. z 1999 r. Nr 15 , poz. 139 ze zmianami/ Odpowiedzialny : Teresa Sufryd Naczelnik Wydziału Planowania Przestrzennego i Ochrony Środowiska W ustawie z dnia 7.07.1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym / j. t. z 1999 r. Nr 15 poz. 139 ze zmianami / w art. 10 ust. 3 mówi się , że „ w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego określa się również stawkę procentową , służącą naliczeniu opłaty , o której mowa w art. 36 ust.3” w / w ustawy. Ustawodawca określił tylko górną granicę opłaty, która nie może być wyższa niż 30% wzrostu wartości nieruchomości natomiast nie określił sytuacji w której wartość nieruchomości nie ulega zmianie. Zgodnie z ustawą Rada Miejska określiła w uchwale Nr VII/46/99 z dnia 15 kwietnia 1999 r. i Nr XII/76/99 z dnia 15 lipca 1999 r. stawkę procentową , służącą naliczeniu opłaty , o której mowa w art. 36 ust. 3. Określenie stawki procentowej służącej do naliczenia opłaty w wysokości 0 % wynika z faktu, że do planu zatwierdzonego uchwałą Nr VII/46/99 sporządzona została opinia biegłego z listy Wojewody z dnia 18.01.1998 r., która mówi ,że „projektowana zmiana planu zagospodarowania nie powoduje zmiany wartości nieruchomości”. W uchwale Nr XII/76/99 określenie stawki procentowej służącej do naliczenia opłaty w wysokości 0% uzasadnione jest tym, że zgodnie z planem ustalony został przebieg istniejącego i projektowanego gazociągu. Wyznaczenie tej Funkcji umożliwiło realizację celu publicznego wchodzącego do zakresu zadań własnych gminy. Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 13 , Zarząd Miasta i Gminy przedstawił Wojewodzie w / w uchwały w celu oceny zgodności z prawem i uzyskał takie potwierdzenie / pisma Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego AB-Ka-II-3/7322/13M-V/2/391/99 z 24.05.1999 r. oraz AB-Ka-II-3/7322/13M-V/9/8116/99 z 10.08.1999r ./ 15.Prowadzić ewidencję analityczną dla każdego dłużnika z tytułu opłat adiacenckich Kwoty zaległości ewidencjonować na koncie 226 Długoterminowe należności budżetowe Wydział Gospodarki Gruntami przekazuje w terminie odwrotnym wydane decyzje do Wydziału Finansowego. Odpowiedzialny: Edward Cieślak Naczelnik Wydziału Gospodarki Gruntami Bożena Stabrowska Kierownik Referatu Księgowości. § 2 Wydziałów. § 3 Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania. Rozdzielnik: 1. Wszystkie wydziały U M i G 2. Dyrektor O S i R
Zarządzenie pokontrolne Nr 5/2002 Urzędu Miasta i Gminy. Rozliczać dokumenty potwierdzające poniesione wydatki
Józef Bukiewicz Skarbnik
W- n 133 Rachunek bieżący budżetu
Józef Bukiewicz Skarbnik
Nadzór nad wykonaniem niniejszego Zarządzenia sprawują Naczelnicy poszczególnych