Kompetencje i zadania burmistrza
Kompetencje burmistrza wynikające z ustawy o samorządzie gminnym:
Burmistrz wykonuje uchwały rady miejskiej i zadania gminy określone przepisami prawa.
Do zadań burmistrza należy w szczególności:
- przygotowywanie projektów uchwał rady miejskiej,
- określanie sposobu wykonywania uchwał,
- gospodarowanie mieniem komunalnym,
- wykonywanie budżetu,
- zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
W realizacji zadań własnych gminy burmistrz podlega wyłącznie radzie miejskiej.
Burmistrz kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz.
Burmistrz opracowuje plan operacyjny ochrony przed powodzią oraz ogłasza i odwołuje pogotowie i alarm przeciwpowodziowy.
Jeżeli w inny sposób nie można usunąć bezpośredniego niebezpieczeństwa dla życia ludzi lub dla mienia, burmistrz może zarządzić ewakuację z obszarów bezpośrednio zagrożonych.
W przypadku wprowadzenia stanu klęski żywiołowej burmistrz działa na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
Kompetencje i zadania Burmistrza Miasta i Gmiy Ostrzeszów wynikające ze Statutu Miasta i Gminy Ostrzeszów:
Burmistrz prowadzi rejestr jednostek pomocniczych, rejestr jednostek organizacyjnych gminy, rejestr uchwał Rady Miejskiej.
Burmistrz realizuje kierunki działania ustalone przez Radę i pozostaje pod kontrolą Rady, składając jej sprawozdania ze swojej działalności.
Burmistrz organizuje pracę Urzędu, w szczególności odpowiada za zapewnienie warunków funkcjonowania Rady i jej komisji.
Burmistrz obowiązany jest udzielać Radzie wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.
Pomoc, o której mowa wyżej, polega w szczególności na:
1) sporządzeniu i dostarczeniu zawiadomień o sesji dla radnych oraz osób zaproszonych;
2) dostarczeniu materiałów na sesję, w tym projektów uchwał;
3) przygotowania sali obrad oraz jej wyposażenia adekwatnego do przewidywanego porządku obrad;
4) sporządzeniu protokołu z obrad;
5) sporządzeniu uchwał podjętych na sesji.
Burmistrz wykonuje:
1) uchwały Rady i zadania Gminy określone przepisami prawa;
2) przypisane jemu zadania i kompetencje;
3) zadania powierzone, o ile ich wykonywanie – na mocy przepisów obowiązującego prawa – należy do niego;
4) inne zadania określone ustawami i Statutem Miasta i Gminy Ostrzeszów.
Kompetencje i zadania Burmistrza wynikające z Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta i Gminy Ostrzeszów:
Burmistrz kieruje pracą Urzędu przy pomocy Wiceburmistrza, Sekretarza i Skarbnika oraz pozostałych kierowników komórek organizacyjnych.
Burmistrz dokonuje wobec pracowników wszelkich czynności w sprawach z zakresu prawa pracy chyba, że przepis szczególny stanowi inaczej.
Burmistrz zatwierdza zakresy czynności pracowników Urzędu.
Burmistrzowi podlegają bezpośrednio następujące komórki organizacyjne:
1) Zespół ds. Promocji i Komunikacji Społecznej,
2) Urząd Stanu Cywilnego,
3) Straż Miejska,
4) Audytor Wewnętrzny,
5) Zespół Radców Prawnych,
6) Stanowisko ds. kadrowych,
7) Zespół ds. Informatyki i Ochrony Danych,
8) Pełnomocnik ds. ochrony informacji niejawnych,
9) Pełnomocnik Burmistrza ds. Przeciwdziałania Uzależnieniom.
Burmistrz sprawuje również bezpośredni nadzór nad działalnością Wiceburmistrza, Sekretarza i Skarbnika, a także samodzielnych stanowisk, zespołów oraz komórek organizacyjnych nieposiadających kierownika.
Burmistrz rozstrzyga spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi.