Kompetencje i zadania burmistrza
Kompetencje burmistrza wynikające z ustawy o samorządzie gminnym:
Burmistrz wykonuje uchwały rady miejskiej i zadania gminy określone przepisami prawa.
Do zadań burmistrza należy w szczególności:
- przygotowywanie projektów uchwał rady miejskiej,
- określanie sposobu wykonywania uchwał,
- gospodarowanie mieniem komunalnym,
- wykonywanie budżetu,
- zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
W realizacji zadań własnych gminy burmistrz podlega wyłącznie radzie miejskiej.
Burmistrz kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz.
Burmistrz opracowuje plan operacyjny ochrony przed powodzią oraz ogłasza i odwołuje pogotowie i alarm przeciwpowodziowy.
Jeżeli w inny sposób nie można usunąć bezpośredniego niebezpieczeństwa dla życia ludzi lub dla mienia, burmistrz może zarządzić ewakuację z obszarów bezpośrednio zagrożonych.
W przypadku wprowadzenia stanu klęski żywiołowej burmistrz działa na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
Kompetencje i zadania Burmistrza Miasta i Gmiy Ostrzeszów wynikające ze Statutu Miasta i Gminy Ostrzeszów:
Burmistrz prowadzi rejestr jednostek pomocniczych, rejestr jednostek organizacyjnych gminy, rejestr uchwał Rady Miejskiej.
Burmistrz realizuje kierunki działania ustalone przez Radę i pozostaje pod kontrolą Rady, składając jej sprawozdania ze swojej działalności.
Burmistrz organizuje pracę Urzędu, w szczególności odpowiada za zapewnienie warunków funkcjonowania Rady i jej komisji.
Burmistrz obowiązany jest udzielać Radzie wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.
Pomoc, o której mowa wyżej, polega w szczególności na:
1) sporządzeniu i dostarczeniu zawiadomień o sesji dla radnych oraz osób zaproszonych;
2) dostarczeniu materiałów na sesję, w tym projektów uchwał;
3) przygotowania sali obrad oraz jej wyposażenia adekwatnego do przewidywanego porządku obrad;
4) sporządzeniu protokołu z obrad;
5) sporządzeniu uchwał podjętych na sesji.
Burmistrz wykonuje:
1) uchwały Rady i zadania Gminy określone przepisami prawa;
2) przypisane jemu zadania i kompetencje;
3) zadania powierzone, o ile ich wykonywanie – na mocy przepisów obowiązującego prawa – należy do niego;
4) inne zadania określone ustawami i Statutem Miasta i Gminy Ostrzeszów.
Kompetencje i zadania Burmistrza wynikające z Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta i Gminy Ostrzeszów:
1. Burmistrz jako kierownik Urzędu zapewnia organizacyjne i materialne warunki niezbędne do realizacji zadań publicznych oraz ustala kierunki polityki osobowej w Urzędzie.
2. Burmistrz kieruje Urzędem poprzez wydawanie zarządzeń, pism okólnych (wytycznych), poleceń służbowych i innych decyzji kierowniczych.
3. Burmistrz sprawuje bezpośredni nadzór nad realizacją zadań przez Zastępcę Burmistrza, Sekretarza i Skarbnika.
4. Burmistrz pełni funkcję zgromadzenie wspólników w jednoosobowych spółkach Gminy i odpowiednio wykonuje uprawnienia udziałowca w spółkach, w których Gmina ma udziały. Burmistrz może sprawować tę
funkcję za pośrednictwem upoważnionych przez siebie przedstawicieli.
5. Burmistrz rozstrzyga spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi.
6. Do zakresu zadań Burmistrza należy w szczególności:
1) reprezentowanie urzędu na zewnątrz;
2) wykonywanie budżetu oraz nadzorowanie gospodarki finansowej jednostek organizacyjnych gminy;
3) akceptowanie przygotowanych projektów uchwał rady;
4) przedkładanie podjętych uchwał rady oraz właściwych zarządzeń organom nadzoru;
5) przedstawianie na sesjach sprawozdań z wykonania uchwał rady;
6) udzielanie odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych;
7) zapewnienie odpowiednich warunków pracy rady do wykonywania jej ustawowych obowiązków;
8) wydawanie decyzji administracyjnych w zakresie indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej;
9) monitorowanie realizacji zadań przez pracowników urzędu pod kątem prawidłowości i terminowości ich załatwiania;
10) wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego dla pracowników Urzędu, podejmowanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy i wyznaczanie innych osób do podejmowania tych czynności;
11) zapewnienie przestrzegania prawa przez wszystkie komórki organizacyjne urzędu oraz ich pracowników;
12) upoważnianie pracowników Urzędu do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej;
13) sprawowanie nadzoru nad gminnymi jednostkami organizacyjnymi;
14) przyjmowanie ustnych oświadczeń woli spadkodawcy;
15) wykonywanie zadań szefa obrony cywilnej Gminy;
16) kierowanie wykonaniem przez gminę zadań obronnych;
17) wykonywanie obowiązków przewodniczącego gminnego zespołu zarządzania kryzysowego;
18) nadzorowanie i kontrolowanie działalności kierowników gminnych jednostek organizacyjnych;
19) wykonywanie innych zadań zastrzeżonych dla burmistrza.
Burmistrzowi podlegają bezpośrednio następujące komórki organizacyjne:
1) Wydział Inwestycji, Drogownictwa i Rozwoju;
2) Zespół ds. Promocji i Komunikacji Społecznej;
3) Urząd Stanu Cywilnego;
4) Straż Miejska;
5) Kontroler Wewnętrzny;
6) Audytor Wewnętrzny;
7) Biuro Prawne;
8) Stanowisko ds. kadrowych;
9) Zespół ds. Informatyki i Ochrony Danych;
10) Stanowisko ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy;
11) Pełnomocnik ds. ochrony informacji niejawnych