0strzeszów , 3 marca  2005 roku

 

 

Sprawozdanie roczne z wykonania

budżetu miasta i gminy Ostrzeszów

za 2004 rok

 

               Budżet miasta i gminy Ostrzeszów na 2004 rok uchwalony został Uchwałą Nr XIII/116/2004 Rady Miejskiej Ostrzeszów z dnia 12 lutego 2004 roku.

               W ciągu 2004 r.  w budżet zmieniany był uchwałami:

I. Uchwałą Nr XIV/120/2004 Rady Miejskiej Ostrzeszów z dnia 29 marca 2004 roku w sprawie : zmian w budżecie miasta i gminy Ostrzeszów w 2004 roku.

Zmiany w / w wynikały z:

1.      Otrzymania od Wojewody Wielkopolskiego ostatecznych kwot dotacji na zadania zlecone w 2004 roku:

a/ zwiększenia dotacji do utrzymania Środowiskowego Domu Samopomocy o 9.400 zł.

b/ zwiększenia dotacji na zasiłki i pomoc w naturze o 139.000 zł.

c/ zmniejszenia dotacji do utrzymania MGOPS o 100 zł.

2.   Otrzymania z Ministerstwa Finansów ostatecznych kwot subwencji na 2004 rok. Kwota   

      subwencji oświatowej na 2004 rok uległa obniżeniu o 207.625 zł. i o taką samą kwotę

      obniżono wydatki w Działach 801 i 854

3.      Otrzymania od Wojewody Wielkopolskiego kwoty 91.284 zł. na oświetlenie dróg na

których gmina nie jest zarządcą.

4.      W wyniku przesunięcia środków w Dziale 900 w rozdziale Oświetlenie dróg ,

zabezpieczono środki na „Przebudowę kolizji linii energetycznej w obrębie ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż drogi Nr 11 oraz oświetlenia w / w ciągu.

5.      Otrzymania od Wojewody Wielkopolskiego :

a / kwoty 6.000 zł na realizację zadań z zakresu utrzymania cmentarzy i grobów wojennych,

b / kwoty 4.035 zł. na organizację w gminie stanowisk pracy, głównie na zakup komputerów i oprogramowania , w związku z realizacją zadań wynikających z ustawy z dnia 28.11.2003 r. świadczeniach rodzinnych,

II. Uchwałą Nr XVII/146/2004 Rady Miejskiej Ostrzeszów z dnia 29.06.2004 r. w sprawie: zmian w budżecie miasta i gminy Ostrzeszów w 2004 roku.

Zmiany w / w wynikały z:

1. Otrzymania od Wojewody Wielkopolskiego :

   a/ kwoty 1.622.995 zł. na przygotowanie organizacyjne gminy do realizacji zadań

      wynikających z ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz wypłatę tych świadczeń,

   b/ kwoty 31.291 zł. z przeznaczeniem na pomoc pieniężną dla rolników poszkodowanych w

       wyniku klęski suszy w 2003 roku,

   c/ kwoty 8.249 zł. z przeznaczeniem na sfinansowanie wyprawki szkolnej, przeznaczonej

       jako zasiłek losowy w formie rzeczowej, obejmujący podręczniki szkolne o wartości

       100 zł. – dla uczniów podejmujących naukę w klasach pierwszych szkół podstawowych

       w roku szkolnym 2004/2005

2. Zmniejszenia przez Wojewodę Wielkopolskiego :

    a/  o kwotę 160.000 zł. środków na wypłatę zasiłków i pomocy w naturze,

    b/  o kwotę 13.200 zł. środków na zasiłki rodzinne, pielęgnacyjne i wychowawcze

3. Otrzymania z Krajowego Biura Wyborczego kwoty 37.555 zł. na zadnia związane z

    przygotowanie i przeprowadzeniem wyborów do Parlamentu Europejskiego.

4. Otrzymania 300.000 zł. na modernizację stadionu sportowego na terenie O S i R ze

    środków M E N i S za pośrednictwem BGK III O / Warszawa.

5. Otrzymania z P F R O N oraz z Ministerstwa Finansów kwoty 342.011 zł. jako

    rekompensaty utraconych dochodów z posiadania na swoim terenie zakładów pracy

    chronionej, skutków ustawowych zwolnień w podatku rolnym i leśnym.

6. Zmniejszenia prognozowanych dochodów w udziale gminy Ostrzeszów w podatku

    dochodowym od osób fizycznych o kwotę 342.011 zł.

III. Uchwałą Nr XVIII/154/2004 Rady Miejskiej z dnia 2.09.2004 r. w sprawie: zmian w budżecie miasta i gminy Ostrzeszów w 2004 roku.

Zmiany w / w wynikały z:

1. Otrzymania od Wojewody Wielkopolskiego :

    a. / kwoty 21.190 zł. z przeznaczeniem na dofinansowanie zadania własnego w zakresie

          dożywiania uczniów,

    b/  kwoty 618 zł. z przeznaczeniem na pomoc pieniężną dla rolników poszkodowanych

         w wyniku klęski suszy w 2003 roku.

2.      Przesunięcia przez Wojewodę Wielkopolskiego zgodnie z korektą Ministerstwa Finansów środków w kwocie 105.000  zł. z wypłat zasiłków z pomocy społecznej , w tym głównie na wypłatę zasiłków obligatoryjnych na realizację własnych zadań bieżących gmin – dofinansowanie wypłat zasiłków okresowych z pomocy społecznej oraz zmniejszoną o kwotę dofinansowania wypłat zasiłków okresowych z pomocy społecznej oraz zmniejszenia o kwotę 37.200 zł. środków na wypłatę zasiłków i pomocy w naturze.

3.      Zwiększenia dochodów w Dziale 020 Leśnictwo o kwotę 59.400 zł. z tytułu zwiększonych  dochodów z wycinki drzew w lesie komunalnym i przeznaczeniem tych dochodów na:

a / 19.400 zł. na prace zrębowe w lesie komunalnym,

b / 40.000 zł. na dofinansowanie remontu chodnika w ciągu drogi wojewódzkiej Nr 444 w Ostrzeszowie przy ul. Piastowskiej,

4.  Otrzymania z Ministerstwa   Finansów kwoty 53.379 zł. , rezerwy części oświatowej              

     subwencji ogólnej z przeznaczeniem na remonty w szkołach podstawowych.

5.  Otrzymania zgodnie z podpisanym porozumieniem z Województwa Wielkopolskiego

     pomocy finansowej w kwocie 30.000 zł. na wykonanie dywanika bitumicznego na drodze

     gminnej w miejscowości  Rogaszyce.

6.      Przeznaczenia kwoty 40.000 zł. z rezerwy budżetowej na malowanie elewacji Ratusza .

7.      Zmniejszenia o kwotę 260.000 zł. środków na modernizację Kinoteatru Piast i przeznaczenia tej kwoty na modernizację bazy Ośrodka Sportu i Rekreacji.

IV. Uchwałą  Nr XIX/168/2004 Rady Miejskiej Ostrzeszów z dnia 21.10.2004 roku w sprawie : zmian w budżecie miasta i gminy Ostrzeszów w 2004 roku.

Zmiany w / w Uchwały wynikały z:

1. Otrzymania od Wojewody Wielkopolskiego :

   a / kwoty 394.925 zł. z rezerwy celowej zaplanowanej na 2004 rok, przeznaczonej na

        realizację świadczeń rodzinnych w związku z wejściem w życie z dniem 1 maja 2004 r.

        ustawy o świadczeniach  rodzinnych .

   b / kwoty 1.041 zł. z rezerwy celowej zaplanowanej w ustawie budżetowej na 2004 rok,

        przeznaczonej na dofinansowanie kosztów związanych z dowożeniem dzieci

        sześcioletnich do przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych w

        okresie wrzesień – grudzień.

   c/  kwoty 12.999 zł. jako zwrot kosztów oświetlenia dróg na których gmina nie jest zarządcą

       / środki przekazane do gminy z 1 – rocznym opóźnieniem/

2.  Rozdysponowania kwoty 260.000 zł.  rezerwy budżetowej na 2004 rok i przeznaczenia jej

     na: 230.000 zł. na uzupełnienie brakujących środków w Dziale 600 Transport i łączność

     oraz 30.000 zł. na dofinansowanie zadania inwestycyjnego :

       Budowa targowiska  miejskiego.

4.      Otrzymania z PFRON kwoty 161.274 zł. z tytułu posiadania na terenie miasta zakładów

pracy chronionej / rekompensata za zwolnienie z podatku od nieruchomości /

V. Uchwałą Nr XXI/184/2004 Rady Miejskiej Ostrzeszów z dnia 29.12.2004 r. w sprawie:

 zmian w budżecie miasta i gminy Ostrzeszów w 2004 roku.

Zmiany w / w wynikały z :

1. Otrzymania od Wojewody Wielkopolskiego :

a / kwoty 263.623 zł. z rezerwy celowej zaplanowanej na 2004 rok , przeznaczonej na realizację świadczeń rodzinnych w związku z wejściem w życie z dniem 1 maja 2004 roku ustawy o świadczeniach rodzinnych.

b / kwoty 900 zł. z rezerwy celowej , przeznaczonej na sfinansowanie – w ramach wdrożenia reformy oświaty – prac komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych w sesji letniej , powołanych do przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego związanego z awansem zawodowym nauczycieli.

2. Zmniejszenia przez Wojewodę Wielkopolskiego :

a/ o kwotę 55.500 zł. dotacji na zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenia społeczne,

b / o kwotę 1.406 zł. dotacji na zasiłki rodzinne pielęgnacyjne i wychowawcze ,

3. Zmniejszenia o kwotę 560 zł. przez  Krajowe Biuro Wyborcze – środków na przeprowadzenie wyborów do Parlamentu Europejskiego.

4. Otrzymania zapewnienia kwoty 241 zł. od Wojewody Wielkopolskiego pochodzącej z rezerwy celowej przeznaczonej na współfinansowanie projektu w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego przeznaczonego na budowę drogi gminnej Pustkowie- Królewskie- Rogaszyce. Środki własne z budżetu gminy w 2004 roku – 2.165 zł.

5. Otrzymania kwoty 47.500 zł. Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych , przeznaczonych na budowę dróg  dojazdowych do gruntów rolnych położonych w obrębie wsi Korpysy- Marydół, zgodnie z podpisaną Umową dofinansowania

6. Otrzymania kwoty 2.300 zł. z Ministerstwa  Kultury na zakup książek zgodnie z podpisanym porozumieniem.

7.Otrzymanie kwoty 46.260 zł. z podziału 2 % rezerwy subwencji ogólnej , z tytułu poniesienia przez gminę  w I półroczu 2004 , wydatków na oświetlenie ulic / w przeliczeniu mieszkańca gminy/ wyższych od średnich wydatków na ten cel / w przeliczeniu na mieszkańca kraju /w tym samym okresie sprawozdawczym.

 

8.  Zmniejszenia  w planie wydatków :

a / w Dziale 900 o 1.000.000 zł. na  budowę stacji uzdatniania wody , z uwagi na mniejsze potrzeby w 2004 roku na wyżej wymienioną inwestycję.

b / w Dziale 900 o 200.000 zł. na budowę przystanku PKS , z uwagi na brak porozumienia w zakresie budowy przystanku z użytkownikiem obiektu.

c / w Dziale 801 o 350.000 zł. na budowę sali gimnastycznej w Szkole Podstawowej w Niedźwiedzi

9. Zmian w Gminnym Programie Rozwiązywania Problemów Alkoholowych / rezygnacja z rozpoczęcia budowy w 2004 roku systemu monitoringu na rzecz zakupu kserokopiarki/

10. Przeznaczenia kwoty 15.000 zł. na dofinansowanie zakupu przez Komendę Państwową Straży Pożarnej w Ostrzeszowie , samochodu ratownictwa drogowego.

 

                Po wprowadzeniu wszystkich zmian budżet miasta i gminy na koniec 2004 roku wynosił po stronie dochodów 31.510.971 zł., natomiast po stronie wydatków 33.030.306 zł.

                Planowane dochody w kwocie jak wyżej za 2004 rok wykonane zostały w 100,7 % tj. 31.745.263 zł.  i są wyższe od wykonania 2003 roku o 9,1 %

                Planowane wydatki w kwocie jak wyżej wykonane zostały w 98,2 % tj. 32.435.358 zł. i są wyższe w stosunku do wykonania 2003 roku o 9,9 %

               W 2004 roku zaciągnięto łącznie 2.250.000 zł. kredytu bankowego .Spłacono 879.000 zł. zaciągniętych  w latach poprzednich rat kredytów .

               Łączne zadłużenie gminy z tytułu zaciągniętych kredytów na koniec 2004 roku wyniosło 3.509.000 zł. i uległo podwyższeniu w stosunku do końca 2003 roku o 64,1 %   / 2.138.000 zł./


Omówienie dochodów w poszczególnych działach

(Załącznik Nr 1 do niniejszego Sprawozdania)

 

 

Dział 010  Rolnictwo i łowiectwo:

 

Dochody wykonane w 85,6 %

20.561 zł

- wpłaty ludności na wodociągowanie wsi

918 zł

- dochody za świadectwa miejsca pochodzenia zwierząt

 

 

Dział 020  Leśnictwo:

 

Źródła dochodów:

3.710 zł

- dzierżawa obwodów łowieckich

96.561 zł

- dochody ze sprzedaży drewna w lesie komunalnym

 

Dział 100  Górnictwo i kopalnictwo:

 

9.285 zł

- opłata eksploatacyjna płacona przez pozyskujących piasek i żwir

  na terenie gminy

 

Dział 600  Transport i łączność:

 

47.400 zł

- dofinansowanie z Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych do budowy dróg

  dojazdowych do gruntów rolnych w miejscowości  Korpysy - Marydół

30.000 zł

- dofinansowanie z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego

  na wykonanie dywanika bitumicznego na drodze gminnej w Rogaszycach

 

Dział 700  Gospodarka mieszkaniowa:

 

54.908 zł

- opłaty z tytułu użytkowania wieczystego gruntów

107.644 zł

- dzierżawa gruntów i najem lokali

65.114 zł

- opłaty adiacenckie

2.041 zł

- odsetki z tytułu nieterminowych wpłat i inne

528.489 zł

- sprzedaż nieruchomości w tym:  177.474 zł - sprzedaż gruntów

                                                       351.015 zł - sprzedaż lokali mieszkalnych

 

Dział 710  Działalność usługowa:

 

6.000 zł

- dotacja z budżetu państwa na remont pomnika Powstańców Wlkp.

  na cmentarzu w Ostrzeszowie

 

Działalność 750  Administracja publiczna:

 

Dochody wykonane w 108,1 % planu rocznego i pochodzą:

158.311 zł

- dotacja na zadania zlecone z zakresu utrzymania administracji rządowej

12.500 zł

- grzywny, mandaty i inne kary pieniężne nałożone przez Straż Miejską

25.850 zł

- dochody z dzierżaw lokali w budynku UMiG

18.711 zł

- odsetki z lokat na koncie bankowym

19.713 zł

- inne dochody

 

Dział 751  Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa

                   oraz sądownictwa:

 

3.636 zł

- dotacja z budżetu państwa na aktualizację spisu wyborców

36.995 zł

- dotacja z budżetu państwa na przeprowadzenie wyborów do Parlamentu

   Europejskiego

Dział 754  Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa:

 

400 zł

- dotacja z budżetu państwa na zadania z zakresu obrony cywilnej

 

Dział 756  Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek

                 nie posiadających osobowości prawnej:

 

52,0 % dochodów realizowano w Dziale 756, które są wyższe od wykonania 2003r. o 17,3 %

 

Lp

Nazwa podatku

Wpływy 2003

Wpływy 2004

Spadek.

Przyrost

Udział

procentowy

1

2

3

4

5

6

1.

Podatek od nieruchomości

6.765.834

6.949.243

102,7

42,1

2.

Udział gminy w podatku dochodowym od osób fizycznych

4.461.322

5.997.825

134,4

36,3

3.

Opłata skarbowa i podatek od czynności cywilnoprawnych

815.531

1.074.877

131,8

6,5

4.

Udział gminy w podatku dochodowym od osób prawnych

501.424

393.400

78,5

2,4

5.

Podatek od środków transportowych

680.127

747.207

109,9

4,5

6.

Opłata administracyjna

39.372

46.297

117,6

0,3

7.

Karta podatkowa

104.922

83.288

79,4

0,5

8.

Podatek rolny

83.734

100.417

119,9

0,6

9.

Podatek leśny

75.216

113.815

151,3

0,7

10.

Podatek od spadków i darowizn

57.846

76.800

132,8

0,5

11.

Opłata targowa

65.598

68.942

105,1

0,4

12.

Podatek od posiadania psów

27.329

27.699

101,4

0,2

13.

Odsetki i inne

120.920

55.099

45,6

0,3

14.

Dywidendy

3.795

3.020

79,6

-

15.

Opłaty za handel alkoholem

281.700

296.052

105,1

1,8

16.

Dotacja z P F R O N

-

486.009

-

2,9

17.

OGÓŁEM

14.084.670

16.519.990

117,3

100,0

 

Z powyższego zestawienia widać, że utrzymuje się wiodąca rola:

-  podatku od nieruchomości,

-  udziału gminy w podatku dochodowym od osób fizycznych

oraz

-  opłaty skarbowej i podatku od czynności cywilnoprawnej,

-  udziału gminy w podatku dochodowym od osób prawnych,

-  podatku od środków transportowych.

Pozostałe podatki odgrywają znacznie mniejszą rolę bądź wręcz  marginalną.

 

 

Dział 758  Różne rozliczenia:

 

Dochody działu to subwencja otrzymana z budżetu państwa:

9.260.958 zł

- część oświatowa subwencji ogólnej - niższa od wykonania 2003 roku

   o 0,2  %

46.260 zł

- uzupełnienie subwencji ogólnej samorządu terytorialnego – występuje po raz

  pierwszy w 2004 roku.

17.276 zł

- część rekompensująca subwencji ogólnej – rekompensuje inne utracone

  dochody jak w 2003 roku

383.015 zł.

- część wyrównawcza subwencji ogólnej- występuje po raz pierwszy w 2004 r.

304.359 zł.

- część równoważąca subwencji ogólnej – występuje po raz pierwszy w 2004 r

- 5.126 zł.

- różne rozliczenia finansowe wynikające ze sprawozdań z Urzędów Skarbow.

Dział 801  Oświata i wychowanie:

Dochody działu wykonane w 76,8 % z tego:

20.957 zł

- dochody z dzierżawy lokali  mieszkalnych w obiektach szkolnych

8.249 zł

- sfinansowanie wyprawki szkolnej ,

1.041 zł.

- dofinansowanie kosztów związanych z dowożeniem dzieci sześcioletnich

  do przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w okresie wrzesień – grudzień

900 zł.

- dotacja na sfinansowanie – w ramach wdrażania reformy oświaty - prac

  komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych w sesji letniej , powołanych do

  przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego związanego z awansem

  zawodowym nauczycieli,

34 zł

- odsetki bankowe z konta ZOPO

 

Dział 852 Pomoc  społeczna:

 

Najważniejsze pozycje dochodów to dotacje z budżetu państwa na finansowanie zadań zleconych:

331.200 zł

- utrzymanie Środowiskowego Domu Samopomocy, wzrost w stosunku

  do wykonania 2002r. 3,6  %

19.398 zł

- składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacane za osoby pobierające 

  niektóre świadczenia z pomocy społecznej

319.089 zł

- zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenia społeczne

3.894 zł

- zasiłki rodzinne, pielęgnacyjne i wychowawcze

 

320.000 zł

- utrzymanie Miejsko - Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej (spadek

  o 19,7  % w stosunku do wykonania 2003 roku)

95.939 zł

- specjalistyczne usługi opiekuńcze

  

31.707 zł

- usuwanie skutków klęsk żywiołowych

2.277.001 zł

- świadczenia rodzinne oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z

  ubezpieczenia społecznego

Pozostałe dochody w dziale:

26.612 zł

- odpłatność za usługi opiekuńcze

12.249 zł

- dochody z marży w Dziennym Domu Pomocy Społecznej

21.190 zł

- dotacja na dożywianie uczniów w szkołach

786 zł

- inne dochody

 

 

 

Dział 853 Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej

 

11.279 zł

- wpłaty z P F R O N

 

Dział 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska:

 

104.283 zł

- dotacja z budżetu państwa jako refundacja za oświetlenie dróg, dla których

  gmina nie jest zarządcą

1.396 zł.

- wpływy  związane z gromadzeniem środków z opłat produktowych

 

Dział 921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego:

 

60.000 zł

- dotacja Starostwa Powiatowego do utrzymania Biblioteki

2.300 zł.

- dotacja z Ministerstwa Kultury do zakupu książek przez Bibliotekę,

 

Dział 926 Kultura fizyczna i sport:

 

    300.000 zł. – dotacja z M E N i S na modernizację stadionu sportowego na terenie O S i R

 

 

 

 

Omówienie wydatków w poszczególnych działach

( Załącznik Nr 2 do niniejszego sprawozdania)

 

 

Dział 010 Rolnictwo i łowiectwo:

 

Sfinansowano następujące wydatki:

652 zł

- wynagrodzenia inkasentów wydających świadectwa miejsca pochodzenia

  zwierząt

2.011 zł

- wpłata gminy Ostrzeszów na rzecz izb rolniczych w wysokości 2 %

  uzyskanych wpływów z podatku rolnego

8.281 zł

- dofinansowanie organizacji dożynek wiejskich

4.076 zł

- zakupy różne i inne wydatki z zakresu rolnictwa m.in.  usługa weterynaryjna,    pomoc dla hodowców pszczół i gołębi, zakup  nagród

217.235 zł

- wodociąg Olszyna – Rogaszyce

 

Dział 020 Leśnictwo:

 

28.059 zł

- za prace leśne, pozyskanie drewna w lesie komunalnym

 

Dział 600 Transport i łączność:

 

Łączne  wydatki w dziale 3.112.170 są wyższe od wykonania 2003r o 39,7 %.

W 2004 roku na drogach wykonano m.in.

I.   Miasto:

1.    

Remonty cząstkowe

158.635 zł.

2.    

Remonty bieżące chodników 737 m2

59.511 zł..

3.    

Remont urządzeń odwadniających 24 szt.

22.133 zł.

4.    

Remont dróg nieulepszonych

ul. Słoneczna 400 mb

ul. Piłsudskiego 200 mb

ul. Narutowicza 300 mb

ul. Wierzbowa 200 mb

ul. Tęczowa 200 mb

61.561 zł.

 

5.    

Remont dróg żużlem

22.804 zł.

6.    

Budowa ul. Aleja Wolności 296 mb

360.177 zł.

7.    

Budowa ul. Wrzosowej / w toku /

60.059 zł.

8.    

Budowa ul. Kowalskiego 287 mb

209.934 zł.

9.    

Plac Kazimierza 1960 m2

246.919 zł.

10.  

Nakładka bitumiczna ul. Wierzbowa

370 m2

49.509 zł.

11.  

Oznakowanie dróg

25.466 zł.

II.   Wieś:

1.

Remonty cząstkowe 2.320 m2

158.305 zł.

2.

Remont urządzeń odwadniających/ przepusty/ 77mb

51.168 zł.

3.

Równiarka

69.967 zł.

4.

Remont dróg żużlem 725 t. ,tłuczniem 320 t.

48.500 zł.

5.

Rowy i ścinka poboczy

20.714 zł.

6.

Prześwietlanie drzew

14.291 zł.

7.

Oznakowanie dóg

9.243 zł.

8.

Powierzchniowe utrwalenie dróg:

Olszyna  - 456 m2

Rojów – 4.128. m2

Rogaszyce – 7.230 m2

73.506 zł.

9.

Budowa dróg Marydół 800 mb

                       Korpusy – Rudniki 1.036 mb

                       Rogaszyce 376 mb

                       Rojów – Osiedle 200 mb

                       Pustkowie-Królewskie-Rogaszyce

391.807 zł.

255.391 zł.

75.317 zł.

200.214 zł.

2.406 zł.

 

III. Dofinansowanie  do innych zarządców dróg  - 242.553 zł

      w tym: dofinansowanie do budowy chodnika do Olszyny 45.000 zł.

                   dofinansowanie do budowy chodnika ul. Piastowska 40.000 zł.

                   dofinansowanie do budowy ciągu pieszo- rowerowego w kierunku

                    Kuźnik 157.553 zł

 IV.  Utrzymanie zimowe dróg na terenie miasta i gminy w 2004r. – 232.885 zł.

 

Dział 700 Gospodarka mieszkaniowa:

 

Gospodarka gruntami i nieruchomościami:

Łączne wydatki 274.740 zł.

w tym:

72.213 zł

- opracowania geodezyjne, wyceny, komunalizacja, odtwarzanie granic

   wykupy gruntów i odszkodowania za wykupy gruntów itp.

2.527 zł

- opłata za wieczyste użytkowanie gruntów

200.000 zł

- budowa bloku komunalnego,

 

 

Dział 710 Działalność usługowa:

 

82.092 zł

- opracowanie projektów decyzji i planów przestrzennego zagospodarowania

11.800 zł

- remont na cmentarzu Pomnika Powstańców Wlkp.

 

Dział 750 Administracja publiczna:

 

Główne wydatki to:

1.       Środki wydatkowane w ramach zadań zleconych na

utrzymanie administracji rządowej.

2.       Utrzymanie Rady Miejskiej oraz Rad Dzielnic i Sołectw

z tego: 262.527 zł wypłaty diet.

158.311 zł

 

278.645 zł

 

3.       Koszt utrzymania Urzędu Miasta i Gminy

       Najważniejsze pozycje wydatków to:

a)      koszty osobowe              2.164.518 zł

b)      materiały i wyposażenie    234.955 zł

c)      usługi pozostałe                 222.387 zł

d)      usługi remontowe              109.713 zł

e)      zakup energii                       37.553

f)        pozostałe wydatki                  4.578 zł

2.773.704 zł

4.       Składki:

a)      Wielkopolski Ośrodek Kształcenia i Studiów Samorządowych

b)      Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Wielkopolski

c)      Związek Miast Polskich

d)      Związek Gmin Ziemi Ostrzeszowskiej

e)      Związek Gmin Zlewni Górnej Baryczy

 

8.820 zł

 

3.986 zł

2.681 zł

6.927 zł

2.291 zł

 

Dział 751 Urzędu naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa

                 oraz sądownictwa:

 

3.636 zł

- środki na aktualizację spisu wyborców

36.995 zł

- wydatki związane z przeprowadzeniem wyborów do Parlamentu

   Europejskiego

 

 

Dział 754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa:

 

Łączne wydatki na utrzymanie Ochotniczych Straży Pożarnych – 150.789 zł

 w tym:

 

  1. Ekwiwalenty za udział w akcjach ratowniczo - gaśniczych.

17.368 zł

  1. Zakup materiałów i wyposażenia (zakup oleju i paliwa, części samochodowe, nagrody na turnieje i zawody, materiały budowlane do remontu strażnic, wymiana zasilania centrali alarmowej).

58.069 zł

  1. Zakup energii (elektrycznej, cieplnej - ogrzewanie)

27.137 zł

  1. Pozostałe usługi (przeglądy techniczne, remonty sprzętu p.poż.

      naprawa samochodów pożarowych).

38.144 zł

  1. Podróże służbowe.

42 zł

  1. Opłaty i składki (ubezpieczenie samochodów i strażnic)

9.708 zł

  1. Składki ZUS i Fundusz Pracy

321 zł

 

Inne wydatki w dziale to:

 

15.000 zł

- dotacja do Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej do zakupu

   samochodu ratownictwa drogowego

400 zł

- wydatki z zakresu obrony cywilnej

 

Dział 756 Dochody od osób prawnych , od osób fizycznych i od innych jednostek

 nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem:

 

      8.898 zł.   wynagrodzenia agencyjno-prowizyjne związane z poborem podatków,

 

Dział 757 Obsługa długu publicznego:

 

131.382 zł

- odsetki i prowizje od zaciągniętych kredytów bankowych

 

Dział 801 Oświata i wychowanie:

 

Szkoły podstawowe:

Łączne koszty utrzymania szkół w 2004 roku łącznie z inwestycjami wyniosły 7.402.738 zł

      z tego:

1)

wydatki osobowe         6.431.692 zł

                                   tj. 86,9 %   wydatków ogółem

2)

zakup materiałów i wyposażenia     265.476 zł

 

             w tym:

 

- opał (węgiel, miał, koks)

71.483 zł

 

- olej opałowy

41.565 zł

 

- materiały biurowe, druki, czasopisma

35.663 zł

 

- środki czystości, artykuły gospodarcze

  i do remontów

47.264 zł

 

- wyposażenie pomieszczeń szkolnych

21.951 zł

 

- piec miałowy Szkoła Podstawowa Nr 3

17.235 zł

 

- komputery i wyposażenie

6.752 zł

 

- inne

23.563 zł

       3)  usługi remontowe      98.909 zł 

             w tym:                                                          

 

- konserwacja i naprawa maszyn

20.289 zł

 

- awarie i wymiana instalacji i liczników

  elektrycznych

15.064 zł

 

- malowanie pomieszczeń szkolnych

12.544zł

 

- roboty remontowe budowlane w Szkole

  Podstawowej Nr 1 , 3 i Rogaszycach

12.399 zł

 

- remont i modernizacja instalacji c.o. w

  Szkole Podstawowej Nr 3

6.685 zł

 

- remont posadzki w Sz. P.  w Rogaszycach

15.126 zł

 

- inne

16.802 zł

        4)  usługi pozostałe               130.806 zł

        5)  zakup energii                   190.139 zł

        6)  wydatki inwestycyjne      249.292 zł

              w tym:

                      - budowa sali gimnastycznej w Szkole Podstawowej w Niedźwiedziu

        7)  inne wydatki    36.424 zł. 

 

Przedszkola:

Łączny koszt utrzymania w 2004 roku wyniósł  2.050.523.

z tego:

       1)  koszty osobowe                      1.485.317   tj. 72,4 % wydatków ogółem

       2)  zakup materiałów                        79.560

       3)  usługi remontowe                        93.052

       4)  usługi pozostałe                           28.369 zł

       5)  dotacja do Przedszkola Sióstr

             Nazaretanek                              304.000

       6)  pozostałe wydatki                        60.225.

 

Gimnazja:

Łączne koszty utrzymania w 2004 roku wyniosły  3.804.119 zł

   z tego:

        1)  koszty osobowe               3.334.236 zł, tj. 87,7  % wydatków ogółem

        2)  materiały i wyposażenia       91.474 zł

        3)  usługi remontowe               139.483

        4)  usługi pozostałe                    51.235

        5)  zakup energii                      160.117

        6)  pozostałe wydatki                 27.574

 

Inne wydatki w dziale Oświata i wychowanie:

 

Dowożenie uczniów do szkół                                         220.075

Utrzymanie Zakładu Obsługi Placówek Oświatowych  481.346

Dokształcanie i doskonalenie nauczycieli                        30.061 zł.

 

Dział 851 Ochrona zdrowia:

 

Na realizację Gminnego Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w 2004 roku wydano łącznie  294.687 zł.

Środki przeznaczono na:

 

1)

Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu.

1.460 zł

2)

Udzielenie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.

20.498 zł

3)

Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej dla dzieci i młodzieży.

177.346 zł

4)

Wspomaganie działalności, stowarzyszeń do rozwiązywania problemów alkoholowych.

76.927 zł

5)

Koszty związane z prowadzeniem Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

18.456 zł

 

 

Dział 853 Opieka społeczna:

 

Łączne wydatki w dziale wyniosły 5.678.941 zł. wzrost do wykonania 2003 roku o 37,7 %

Spowodowane zostało to przekazaniem do gmin od 1 maja 2004 r. zadań z zakresu świadczeń rodzinnych oraz składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego.

Powyższe środki wydatkowano na:

1.

Zasiłki i pomoc w naturze

687.034 zł

2.

Dodatki mieszkaniowe

875.228 zł

3.

Utrzymanie Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej

732.853 zł

4.

Usługi opiekuńcze

309.096 zł

5.

Utrzymanie Środowiskowego Domu Samopomocy

331.200 zł

6.

Utrzymanie Dziennego Domu Pomocy Społecznej

311.783 zł

7.

Składki na ubezpieczenia zdrowotne opłacane za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej

19.398 zł

8.

Zasiłki rodzinne, pielęgnacyjne i wychowawcze

3.894 zł

9.

Dofinansowanie zadań  gminy realizowanych przez Koło PCK i Koło Polskiego Związku Niewidomych

7.050 zł

10.

Dożywianie dzieci w szkołach

92.698 zł

11.

Zasiłki dla osób dotkniętych skutkami klęski suszy.

31.707 zł

12.

Świadczenia rodzinne oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego

2.277.000

 

Dział 854 Edukacyjna opieka  wychowawcza:

 

Świetlice szkolne:

Łączne wydatki w 2004 roku wyniosły 549.730 zł z czego: 546.135 zł to koszty osobowe

tj. 99,4 % wydatków ogółem.

Kolonie, obozy oraz inne formy wypoczynku dzieci i młodzieży:

      20.997 zł  -  dofinansowanie wypoczynku w czasie ferii zimowych i wakacji letnich,

 

Dział 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska:

 

Gospodarka ściekowa i ochrona wód:

250.000 zł

- dopłata do różnicy cen za oczyszczanie ścieków

100.000 zł.

- współudział w budowie kanalizacji Rojow - Olszyna

Oczyszczanie miasta:

145.005 zł

-  wywóz nieczystości z ulic, oczyszczanie miasta,  prace porządkowe

   wykonywane przez Zakład Oczyszczania Spółka z o.o,

150.000 zł.

- monitorowanie wysypiska śmieci,

Utrzymanie zieleni :

              73.631 zł.   - utrzymanie zieleni wykonywane przez Zakład Pana Stempniewicza

Oświetlenie ulic:

312.317 zł

- koszt energii elektrycznej, wzrost o 58,0 % wzrostu do wykonania 2003

 

 

362.421 zł

- koszt utrzymania punktów świetlnych, wzrost o 8,9 % do wykonania

  2003 roku

203.100 zł

- budowa oświetlenia ścieżki pieszo - rowerowej wzdłuż drogi Nr 11 oraz

  budowa dodatkowych punktów świetlnych,

 

 

Pozostała działalność:

19.993 zł

- opłata za prowadzenie targowiska,

34.400 zł

- opłata za prowadzenie szaletu miejskiego,

115.409 zł

- kontynuacja budowy targowiska przy ul. Łąkowej,

500.000 zł

- budowa stacji uzdatniana wody,

235.911 zł

- oleje, smary materiały eksploatacyjne do mikrociągnika, wywóz

  nieczystości, usunięcie drzew, czyszczenie kanalizacji, remonty

  w szaletach,  wyposażenie placów zabaw,

  zakup wiat przystankowych, zakup koszy ulicznych, zakup dekoracji

  świątecznych, zakup ławek i ułożenie kostki, zakup stojaków do rowerów

  wykonanie pokrywy na znicz przy pomniku Harcerza, kamień w parku

  za Basztą,

 

Dział 921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego:

 

567.180 zł

- dotacja budżetowa do utrzymania Ostrzeszowskiego Centrum Kultury

90.000 zł

- dotacja do modernizacji Kinoteatru

295.356 zł

- dotacja budżetowa do utrzymania Biblioteki,

28.382 zł

- pozostałe wydatki z zakresu kultury w tym:

                           7.000 zł - dotacja do Stowarzyszenia Stuhr - Ostrzeszów

                         21.382 zł - festyny z okazji Dnia Dziecka, wydatki związane z 3-Maja

                                            dofinansowanie Turnieju Tańca Towarzyskiego, pomoc dla

                                             Towarzystwa Przyjaciół Ziemi Ostrzeszowskiej, i inne nagrody

Dział 926 Kultura fizyczna i sport:

 

Przekazano dotację do utrzymania obiektów w Ośrodku Sportu i Rekreacji w Ostrzeszowie w kwocie 140.000 zł oraz 850.000 zł na prace inwestycyjno - modernizacyjne na terenie Ośrodka.

W dziale tym finansowano organizację imprez sportowych i rekreacyjnych w klubach i organizacjach sportowych. Łącznie na ten cel wydano 151.860 zł zgodnie z podziałem zaproponowanym przez Komisję Oświaty, Kultury i Sportu Rady Miejskiej i zatwierdzonym przez Burmistrza.

 

W Załączniku Nr 3 do niniejszego Sprawozdania przedstawiono "Realizację inwestycji , remontów i innych wydatków majątkowych miasta i gminy Ostrzeszów za 2004 rok", w Załączniku Nr 4 "Przychody i wydatki Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Ostrzeszowie za 2004 rok", w załączniku Nr 5 " Wykonanie planu  przychodów  i wydatków środków specjalnych za 2004 rok".